‘ZE MOETEN KNOKKEN’

VIJF TRAINERS OVER KANSEN HELLAS IN DEGRADATIESTRIJD

Den Haag – De handbalsters van Hellas spelen vanavond de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. De Haagse ploeg moet winnen van Venlo om zich direct te handhaven in de eredivisie. Bij verlies volgen promotie-/degradatieduels met de algeheel periodekampioen van de eerste divisie. Deze krant vroeg vijf Haagse topcoaches of Hellas kans van slagen heeft te overleven.

ERIK VAN DER WEL

(Landskampioen met Hellas in 2005).

,,Als je naar de uitslagen kijkt in de nacompetitie, dan is er bij Hellas een sterke opwaartse lijn te ontdekken. Een groot voordeel is dat deze beslissende wedstrijd in Den Haag wordt gespeeld. Het wordt wel een echte ’vechtwedstrijd’. Een kwestie van overleven. Venlo kan beter overweg met deze omstandigheden dan Hellas. Zij hebben vaker onderin moeten strijden. Toch ben ik ervan overtuigd dat Hellas het gaat redden. Ze onderkennen de ernst van de situatie.”

ALEX CURESCU

(Was assistent-trainer bij Hellas; nu hoofdtrainer Quintus)

,,Op basis van de kwaliteit die ze hebben hoort Hellas in de eredivisie thuis. Dat gaat zich tegen Venlo uitbetalen. Ze hebben een sterke selectie en eigenlijk vind ik het onbegrijpelijk dat ze überhaupt in de degradatiepoule zitten. Ze spelen nu thuis, dus daar moeten ze het voordeel uithalen. Als ze p/d wedstrijden moeten spelen, heb je dat niet in eigen hand omdat je ook uit speelt. Als het niet rechtsreeks lukt, dan zeker via de p/d wedstrijden. Ik hoop dat ze erin blijven. Voor ons lekker dichtbij en de derby’s trekken altijd veel publiek.”

NICO STET

(Landskampioen met Hellas in 2002; nu interim-trainer)

,,Het vertrouwen dat de meiden uit de laatste drie wedstrijden hebben gekregen, is groot. Op basis daarvan ben ik er van overtuigd dat we het redden. Ze verdienen dat ook. Het is een goed team dat door omstandigheden in deze moeilijke situatie terecht is gekomen. Vertrouwen en geloof in eigen kunnen, zullen de basis vormen. In topsport kun je niets voorspellen. Het zal zwaar worden, maar het thuisvoordeel geeft de doorslag.

JAN ALMA

(Grondlegger successen vrouwen Hellas; veelvoudig landskampioen)

,,Hellas hoort gewoon in de eredivisie. Daar is geen twijfel over mogelijk. Een club met die reputatie mag niet degraderen. Maar ik weet ook dat het in de sport heel raar kan lopen. Het zal afhangen van de juiste mentaliteit. De speelsters zullen moeten knokken. Het technische en tactische handbal waar Hellas om bekend staat, moet dan maar even wijken. Alleen dan blijven ze erin.”

JORIS WITJENS

(Komend seizoen hoofdtrainer/coach Hellas)

,,Ik twijfel er geen moment aan, dat Hellas in de eredivisie blijft. Er zit ruim voldoende kwaliteit in de ploeg, zelfs om in de kampioenspoule te spelen. Dat het allemaal anders is gelopen, doet daar niets aan af. Ze zullen het hoge tempo af en toe moeten doseren en toeslaan als de kansen er echt zijn. Zaterdag tegen Venlo moet het klaar zijn. Mocht dat onverhoopt niet lukken, dan zeker via de p/d wedstrijden.”

VIER STERKHOUDERS HELLAS TEKENEN BIJ

De nieuwe Hellas-trainer Joris Witjens kan volgend seizoen beschikken over de sterkhouders Talisa Groen, Angelique van Duijvenbode, Shantella Smid en Michelle Favre.

Voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg: ,,Andere clubs hadden interesse, maar zij blijven gelukkig Hellas trouw. Voor Sanne Leenders en Celine Michielsen is er belangstelling van buitenlandse clubs. Met Withley van der Poll praten we nog. Denise Maquelin doet een stapje terug. Lisanne van Vliet twijfelt nog.”

Hellas strijdt tegen degradatie en treft vanavond Venlo (20.30 uur, Laan van Poot). ,,Op het moment dat het ertoe doet, haalt Hellas altijd het beste in zichzelf naar boven. Kwaliteit is er voldoende. De dames gaan het op zeker redden.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

TELEURSTELLING HELLAS