JUBILEUM OOIEVAARSCUP

VOOR DE VIJFDE KEER TIJDENS HAAGSE HANDBAL DAGEN

Den Haag – De strijd om de Ooievaarscup tijdens de Haagse Handbal Dagen is niet meer weg te denken van de oefenkalender van de topploegen in deze regio. Voor de vijfde keer al weer staat het evenement van vrijdag tot en met zondag op het programma. Bij de vrouwen dit keer zelfs met twee poules. Het initiatief destijds van trainer Alex Curescu om in Den Haag een sterk bezet handbaltoernooi te organiseren is dan ook uitgegroeid tot een vaste waarde in de aanloop naar de competitie die zaterdag 6 september begint. De organisatie is er in geslaagd de topploegen Quintus, Hellas, Hercules en Tachos Waalwijk (alle uit de eredivisie) en WHC (eerste divisie) bij de mannen te contracteren. Het Belgische Olse Merksem zorgt voor de buitenlandse inbreng. Bij de vrouwen is vanwege het aantal deelnemende teams gekozen voor twee poules. De eredivisieploegen Virto/Quintus, Hellas, Westfriesland/SEW, V&L Geleen en Handbal Venlo zorgen voor de vaderlandse inbreng. DHW Antwerpen en HV Uilenspiegel vertegenwoordigen België en uit de Franse topcompetitie komt Yutz Handball Feminin met de Westlandse Marjolein Broch. Curescu heeft ’zijn’ toernooi inmiddels zien uitgroeien tot een alom gewaardeerd evenement. ,,Ik ben blij, dat we er in de afgelopen jaren in geslaagd zijn dit van de grond te tillen. Het is belangrijk dat we zo vlak voor de competitie een sterk toernooi hier in de buurt hebben. Wat begonnen is met een paar mannenploegen is uitgegroeid tot een mooi spektakel met ook vrouwenteams op het hoogste niveau. Zo blijven we werken aan uitbreiding en verbetering.”

Er wordt gespeeld in sporthal Loosduinen en de Hellashal aan de Laan van Poot. Zaterdagmiddag is er van 12.00-14.00 uur een jeugdclinic in sporthal Loosduinen.

VOORBEREIDING

Ook trainers en spelers kijken uit naar het evenement blijkt.

Neso Saponjic (trainer Hellas-mannen): ,,De Ooievaarscup is een prima voorbereiding met teams die aan elkaar gewaagd zijn. Na afloop weet je waar je staat en wat er nog moet gebeuren. Naast de buitenlandse oefenstage is dit een sterke test. Het geeft ons als coaches de kans alle spelers aan het werk te zien. Bovendien is het een prima handbalpromotie voor deze regio.”

Stefan Coster (speler WHC): ,,Dit toernooi past precies in onze voorbereiding. We zijn al een paar weken bezig en kunnen met zo’n druk programma goed zien waar we nog aan moeten werken. We kunnen nieuwe dingen uitproberen. Het is ook goed dat er teams van buiten de regio meedoen. Een mooi affiche voor het Haagse handbal.”

René Zwinkels (trainer Quintus-mannen): ,,Vanwege de spelerswisselingen in ons team is dit een goede gelegenheid om de ploeg beter op elkaar te laten inspelen. Het zijn veel oefenwedstrijden op niveau, vooral ook omdat de ploegen aan elkaar gewaagd zijn.”

START IN HAL AAN LAAN VAN POOT

Drie dagen staat Den Haag vanaf morgenavond in het teken van het (top)handbal. De start van de strijd om de Ooievaarscup is morgenavond in de sporthal aan de Laan van Poot. De eerste wedstrijden zijn: 19.00 uur: WHC-Quintus (mannen), 20.00 uur: Hellas-Yutz (vrouwen), 21.00 uur: Hercules-Hellas (m). Zaterdag beginnen de wedstrijden aan de Laan van Poot om 10.30 uur; in de sporthal Loosduinen is de aanvang zaterdag om 14.30 uur. Op zondag staat de eerste wedstrijd aan de Laan van Poot gepland voor 10.30 uur evenals in de sporthal Loosduinen. De finale bij de vrouwen staat aldaar zondag gepland om 15.30 uur. AD/HC/PETERLOTMAN

BOEIENDE START HANDBAL DAGEN ONDANKS ‘VRIJDAGVERLOF’
STERKE BEZETTING BIJ OOIEVAARSCUP