OOIEVAARSCUP: EEN IDEALE GRAADMETER

FRANSE YUTZ (VROUWEN) EN QUINTUS (MANNEN) STERKE WINNAARS

Den Haag – De Haagse Handbal Dagen kregen met de vrouwenfinale tussen Hellas en Yutz niet de gedroomde eindstrijd. Toch was het slotstuk van het driedaagse evenement voorzien van ruim voldoende spektakel. De Franse ploeg klopte Hellas met 17-18 na een boeiende strijd. Bij de mannen pakte Quintus  de hoofdprijs voor Tachos en Hellas.

In de poule bleven Hellas en Quintus bij de vrouwen ongeslagen. En dus hoopte men op een finale tussen de beide rivalen. In de kruisfinales klopte Hellas vervolgens Venlo met 20-19, maar Quintus verloor onverwacht na tweemaal vijf minuten verlenging (20-22) van het Franse Yutz Handball Feminine. ,,Dit was toch voor ons een prachtige finale. Een Haagse ploeg en een buitenlands team. Voor de toeschouwers is dat een mooi slot van een geslaagd evenement,” vond ook Alex Curescu, die initiatiefnemer is van de Ooievaarscup én ook oefenmeester van het voor de finale uitgeschakelde Quintus.

In de finale leek Hellas alsnog de bokaal weg te slepen toen Lisanne van Vliet een halve minuut voor tijd 17-17 liet aantekenen. Terwijl iedereen zich al rijk rekende, schoot Yutz zich in de slotseconde alsnog naar de toernooizege. Een deceptie voor de Haagse ploeg van Joris Witjens, die in Talisa Groen, Lisanne van Vliet en Angelique van Duijvenbode de uitblinksters kende.

En zo kwam er een fraaie apotheose van een voortreffelijk georganiseerde vijfde editie van de HHD die opnieuw veel handballiefhebbers uit de regio naar de beide sporthallen lokte. Curescu is er met zijn mede-organisatoren René Lier, Frank van Engelen, Henk Baggerman, Dave Organo en Jan Holzenbosch in geslaagd de HHD te laten uitgroeien tot een evenement dat niet meer weg te denken is van de oefenkalender in de aanloop naar de competitie. Duidelijk is aangetoond, dat het toernooi voorziet in een behoefte en het bestaansrecht is inmiddels dan ook bewezen, mede dankzij de financiële ondersteuning van Den Haag Topsport.

De coaches gebruikten de wedstrijden vooral om te experimenteren, maar de wil om te winnen ontbrak geen moment. Quintus tegen Hellas bij de mannen was zoals altijd een kraker. De Hellenen wonnen nipt (13-14) door sterk spel van de altijd jagende Daan Kulker die in de slotfase de beslissende treffer binnenschoot. Hercules tegen het Belgische Olse Merksem (15-15) was genieten door de spanning en de gelijkmakende doelpunten van Nick Masmeijer en Marc de Vreede. Ook bij Hellas-Tachos was de spanning te snijden. Ricardo Holman zorgde uit een strafworp voor de 13-12 zege voor Hellas. Quintus won van Olse Merksem (20-17) vooral dankzij Lex Dofferhoff en de veel scorende Max de Maat. Hercules boekte de grootste overwinning (23-16) op stadgenoot WHC. Opnieuw De Vreede, René Jaspers en Boy Koreneef waren de uitblinkers.

Hellas leek met drie overwinningen de hoofdprijs weg te kapen. Twee nederlagen op de slotdag tegen WHC en Olse Merksem zorgden ervoor dat de Hellenen naar de derde plaats zakten. Tachos Waalwijk steeg op doelsaldo naar de tweede plek. Quintus van de nieuwe trainer René Zwinkels werd met een verjongde ploeg knap eerste.

DENISE MAQUELIN BLIJFT BIJ HELLAS

Cirkelloopster Denise Maquelin komt toch komend seizoen uit voor Hellas. Aanvankelijk had zij besloten naar haar oude club Hermes terug te keren, maar op verzoek van de nieuwe trainer Joris Witjens is zij op haar besluit teruggekomen. Fenne Rijks (Dalfsen), Lisette Moelker, Esmee Dekker (beiden gestopt), Celine Michielsen (Duitsland) en Withley van der Poll (Fortissimo) zijn er niet meer bij. Linda Tuik is manager, Hans Bal teambegeleider, Suzanne van der Molen fysiotherapeut en Bart Uijtenbroek keeperstrainer bij de Haagse eredivisieclub.

COACH BUDDING ACTIEF ALS SPELER

Opvallende speler bij de mannen van Hellas was Björn Budding. Normaal is hij met Neso Saponjic de trainer/coach van het team. Tijdens dit toernooi verscheen hij regelmatig binnen de lijnen. De voormalig topspeler van Hellas en Aalsmeer moest destijds noodgedwongen stoppen vanwege een knieblessure. ,,Daar heb ik helemaal geen last meer van. Voor het team was het nuttig om voor wat rust te zorgen. Het is tijdelijk en het is voorlopig niet de bedoeling dat ik ook tijdens de competitie binnen de lijnen kom.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Vraag alvast een nieuwe seizoenskaart aan
HANDBALHELD JAN ALMA GENIET VAN ‘PARTY’