TALISA GROEN HONKVAST

HELLAS OPGELUCHT DAT TOPSPEELSTER NIET IS VERTROKKEN

Den Haag – Het had niet veel gescheeld of de handbalvrouwen van Hellas hadden het komend seizoen moeten doen zonder hun sterspeelster Talisa Groen. Eerst lag landskampioen Dalfsen op de loer. Vervolgens nodigde de Duitse Vice-Meister HC Leipzig haar uit voor een proefstage. Uiteindelijk koos de spelbepaalster toch voor haar club Hellas.

Een zucht van verlichting slaakte Joris Witjens, de nieuwe trainer/coach van de Haagse eredivisionist. En met hem iedereen die Hellas een warm hart toedraagt. Want de Haagse ploeg zonder Groen is toch een beetje als Vroom zonder Dreesmann.

Talisa Groen geeft toe dat ze zich gestreeld voelde door de aandacht van al die topclubs die haar graag wilden inlijven. ,,Dat was leuk om te horen. Vooral toen ook Leipzig kwam. Een topclub in Duitsland. De beker gewonnen en tweede geworden in de competitie aldaar. Als die je dan uitnodigt, voel je je toch gewaardeerd. Ik heb ook meegetraind, maar Leipzig koos voor een Roemeense speelster. Ze zochten toch meer een afstandsschutter en dat is niet mijn specialiteit.

Ook Dalfsen werd het niet. ,,Waarom zou ik naar Dalfsen gaan? Dan speel je één of twee rondjes Champions League, maar de rest van het seizoen win je alles met twintig doelpunten verschil. Daar is geen lol aan. Dan blijf ik liever bij Hellas. Ik heb hier mijn familie en vrienden en voel me helemaal thuis,” aldus Groen.

De sierlijke opbouwspeelster van Hellas zal ook komend seizoen weer haar ploeg op sleeptouw moeten nemen zoals ze in het verleden al zo vaak deed. Op de momenten dat het er op aankwam, pakte juist Groen haar verantwoordelijkheid. Met haar gevarieerde spel en tempoversnellingen was zij herhaaldelijk ongrijpbaar voor de vijandelijke verdediging. ,,Ik vind het niet erg om die rol te moeten vervullen. Ik voel ook geen extra druk. Natuurlijk is het zwaar als er zo veel van je verwacht wordt, maar dat doe ik met veel enthousiasme voor de ploeg.”

De pas 25-jarige Groen verheugt zich op de samenwerking met de nieuwe oefenmeester Joris Witjens. Hij keerde na een goede periode bij de mannen van DIOS terug bij de club waar hij zelf met succes (landstitel 2008) handbalde. Groen: ,,Joris heeft veel kijk op het spelletje. Hij kan een team op de juiste manier neerzetten. Bovendien is hij goed in het kweken van de juiste teamspirit. Wij zijn blij dat hij terug is bij Hellas. Met hem kunnen we er na die moeilijke competitie vorig seizoen weer iets leuks van maken. Er zit weer structuur in en de sfeer is geweldig.”

Over de kansen van Hellas in de top van de eredivisie durft Talisa Groen niet veel te voorspellen. ,, Een paar ploegen zit  bovenin dicht bij elkaar. Maar er hoeft maar iets te gebeuren of je zakt weg. Blessures van bepalende speelsters bijvoorbeeld. Wij moeten met de kwaliteit die we hebben in de kampioenspoule kunnen komen. Daar gaan we dan ook voor. Alles wat we meer halen, is meegenomen.”

Hellas begint zaterdag in de sporthal aan de Laan van Poot om 20.30 uur de competitie tegen topploeg DOS uit Emmer-Compascuum.

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

BLESSURES NEKKEN HELLAS-MANNEN