NOG VEEL WERK VOOR HELLAS

BINNEN VIER MINUTEN WEDSTRIJD UIT HANDEN GEGEVEN

Den Haag – De handbalsters van Hellas verloren de openingswedstrijd van het seizoen opvallend ruim met 23-32 van Schuler/DOS. Direct na de rust ging het mis met de Haagse ploeg. De ervaren speelsters lieten het dit keer afweten. Het jeugdig talent Abbey Hendriks was met vijf doelpunten de uitblinkster.

Joris Witjens, de nieuwe trainer/coach van Hellas, probeerde na afloop in zijn analyse nog naar wat lichtpuntjes te zoeken. Dat viel niet mee voor de opmerkelijk rustige oefenmeester. Meestal moest hij na een verloren partij even stoom afblazen. Dit keer, met zijn nieuwe assistent Wessel Stet naast zich, leek het of hij de nederlaag zonder morren kon accepteren.

Witjens: ,,Wij hebben niet goed gespeeld. Verdedigend te veel ruimte weggegeven. Aanvallend te weinig kansen benut en veel balverlies. De speelsters hebben hard gewerkt, maar er zat te weinig lijn in. Ik kan ze niet zo veel verwijten, maar het is duidelijk dat we nog heel veel werk te doen hebben.”

De eerste helft viel het allemaal nog wel mee bij Hellas. Ook DOS, met de nieuwe trainer/coach Robert Fiege, was nog aan het zoeken. Ook de zenuwen speelden bij beide ploegen zichtbaar een rol. Veel fouten, te gehaast schieten en onzorgvuldige passing. Tussen de missers door viel er nog wel van vlotte combinaties te genieten. Bij Hellas opende de jeugdige Michelle Favre sterk. Zij kreeg daarbij steun van het andere jonkie, Abbey Hendriks, die een sterke indruk achter liet.

Bij DOS was het vooral de ervaren Roxanne Bovenberg die voorop ging in de strijd. Diezelfde rol moest zijn weggelegd voor de routiniers bij Hellas, Talisa Groen en Lisanne van Vliet. Maar uitgerekend die twee sterkhouders hadden hun avond niet. Ze werkten hard, maar vooral met het afronden waren zij ongelukkig. Bovendien miste de thuisclub in die fase ook nog eens twee strafworpen. De anders altijd zo trefzekere Angelique van Duijvenbode en Shantella Smid lieten die buitenkansjes liggen.

De 11-12 achterstand bij de rust bood nog voldoende perspectief voor Hellas. Ook bij 13-14 zag het er naar uit, dat het lang spannend zou blijven. Totdat tussen de vierde en de achtste minuut DOS plotseling met een serie fraaie combinaties de stand naar 13-19 tilde. Vooral Priscilla ter Elst (totaal tien doelpunten) was in die fase ongrijpbaar. De kracht die Hellas in het eerste half uur steeds had om terug te komen in de wedstrijd, miste het in het verloop van de tweede helft.

De marge bleef hangen op zes, zeven punten en het spel werd te gehaast en daardoor onzorgvuldiger. Coach Witjens probeerde met een aantal wissels het tij nog te keren, maar het ritme was eruit. Zijn Drentse collega Fiege kon tien minuten voor het einde al opgelucht ademhalen. Zijn eerste klus was geslaagd. Witjens moet daar nog even op wachten.

Doelpunten Hellas: Abbey Hendriks (5), Angelique van Duijvenbode (4), Michelle Favre (3), Shantella Smid (3), Talisa Groen (2), Lisanne van Vliet (2), Denise Maquelin (2), Karlijn Oosenbrug en Tessa Tramper. Bij DOS waren Priscilla ter Elst (10) en Roxanne Bovenberg (7) de beste schutters.

GRIEKS ONDERONSJE

Coach Joris Witjens van de Hellas-handbalsters was ondanks de nederlaag na afloop in een vrolijke bui. Hij ging lachend op de foto met de Griekse Athina Vasileiadou van DOS. Witjens, die een jaar als profhandballer in Griekenland speelde: ,,Ik zag haar vooraf in de opstelling en toen zag ik een foto met vrienden van haar die ik nog ken uit mijn tijd. Heb met haar gesproken en ze wilde graag op de foto om die naar haar en mijn vrienden te sturen.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

GEEN REDEN VOOR PANIEK