‘NOG MEER BEVLOGENHEID’

HOOGSTE CIJFER VOOR QUINTUS OP TUSSENTIJDS RAPPORT

Den Haag – De handbalclubs in de eredivisie gaan binnenkort met Kerstreces. De vrouwen hebben de eerste helft van de competitie afgesloten vanwege het EK. De mannen zijn inmiddels net over de helft. Een goed moment om de prestaties van de topteams te evalueren. Wat ging er goed en wat kan er het tweede deel van het seizoen verbeteren? Een analyse.

QUINTUS (VROUWEN)

TRAINER: ALEX CURESCU

KLASSERING: 3e

De Heulse ploeg wisselde sterke prestaties af met zwakke partijen. De verloren uitwedstrijd bij V&L was het dieptepunt. Zolang het team niet constanter gaat draaien, is de kans op een plaats in de finale om de landstitel nog ver weg. De ploeg is jong, maar met de aanwezige routiniers mag dit niet langer als excuus worden aangevoerd. Die wisselvalligheid moet eruit.

Curescu: ,,Ik ben een paar keer flink nijdig geworden, maar ben tevreden hoe de ploeg zich ontwikkelt. We zitten in een opbouwfase na het vertrek van een aantal bepalende speelsters. Ons doel blijft om tegen Dalfsen te spelen om de titel.”

CIJFER: 7.5

HELLAS (VROUWEN)

TRAINER: JORIS WITJENS.

KLASSERING: 5e

Witjens keerde terug bij zijn geliefde club. Hij moet proberen na een mislukt seizoen nieuw elan in de groep te krijgen. Dat lukt hem tot op heden vrij goed. Hij is ambitieus, wil snel en attractief handbal spelen en lijkt die facetten van de Hellasschool op zijn speelsters te kunnen overdragen. De sfeer en de spirit zijn goed in het team. Gelet op de kwaliteit en de jeugdigheid van de speelsters presteert Hellas naar behoren.

Witjens: ,,De resultaten zijn niet het allerbelangrijkste. Wij willen het handbal spelen zoals het bedoeld is: technisch en met tempo in de tegenaanval. Het team moet zich verder ontwikkelen. Dat lukt aardig als je bedenkt dat we vorig seizoen nog tegen degradatie vochten. We zijn er nog lang niet, maar zijn op de goede weg.”

CIJFER: 7,0

QUINTUS (MANNEN)

TRAINER: RENÉ ZWINKELS.

KLASSERING: 7e

Zwinkels nam de ploeg over van Overkleeft, maar zag een handvol basisspelers vertrekken naar de topclubs. Opnieuw beginnen met jeugdige talenten luidde de missie. Hij doet dat met overleg en werkt in alle rust naar een team dat weer bovenin de eredivisie kan meedoen. Inherent aan een jong team is de wisselvalligheid. Sterke partijen werden afgewisseld met onverwachte tegenvallers.

Zwinkels: ,,Handbaltechnisch zit er voldoende talent in de ploeg. Zaak is om de onstuimigheid er uit te krijgen. Het moet rustiger en vooral met meer overleg. Over de instelling van de spelers ben ik tevreden. Ze trainen hard en vormen een eenheid. Ze moeten het besef hebben dat ze over voldoende kwaliteiten beschikken.”

CIJFER: 6,0

HERCULES ( MANNEN)

TRAINER: MAARTEN ROESTENBURG.

KLASSERING: 9e

Voor de ploeg was de overgang van trainer Menno de Klerk, die met Hercules promoveerde, naar oefenmeester Roestenburg groot. De totaal andere aanpak van de nieuwe coach heeft zichtbaar tijd nodig. Qua potentie staat Hercules te laag en heeft meer in huis dan het heeft laten zien. Het ontbreekt aan voldoende samenhang en onderlinge communicatie.

Roestenburg: ,,Ik wil strijdlust zien, passie en niet dat slappe gedoe. Zo heb ik zelf altijd gespeeld en zo wil ik het ook als trainer zien. De spelers doen hun best, ook op de training, maar ik wil nog meer bevlogenheid. Die komt er ook wel en dan gaan we de punten pakken.”

CIJFER: 5.8

HELLAS (MANNEN)

TRAINERS: NESO SAPONJIC/BJORN BUDDING.

KLASSERING: 10e

Net als vorig seizoen staan de Hellenen onderaan de eredivisie. Er komt een moment dat blessures niet langer als excuus kunnen worden aangevoerd. Misschien is het ook een gebrek aan kwaliteit voor het hoogste niveau. Twee schamele gelijke spelen en het vertoonde spel zijn onvoldoende om te hopen op de wederopstanding. De coaches blijven er heilig in geloven en dat valt ze te prijzen.

Saponjic: ,,Kijkend naar de resultaten op dit moment is het niet best. Maar wij kijken ook verder en zien dat er meer in deze groep zit. Als we straks compleet zijn en eindelijk bespaard blijven van blessures, kunnen we in de degradatiepoule nog voldoende punten halen om in de eredivisie te blijven.”

CIJFER: 5,0

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN