KLAAR VOOR SUPERDERBY

WESSEL COSTER (HELLAS) VERSUS LARS HEMMES (QUINTUS)

Den Haag – De handballiefhebbers kijken al weken uit naar de derby tussen Hellas en Quintus. Zaterdag staat aan de Laan van Poot de beladen tweestrijd op de rol. Doelman Lars Hemmes moet bij de Westlanders de ballen eruit houden. Hagenaar Wessel Coster wil er zo veel mogelijk in smijten. Een confrontatie alvast, in vier vragen.

1. Waarom winnen jullie zaterdag?

Lars Hemmes, 23 jaar, geboren in Amsterdam, student HBO Sport en Bewegen in Haarlem, via Aristos, DSS en Volendam sinds ruim twee jaar bij Quintus tussen de palen: ,,Omdat wij meer kwaliteit hebben dan Hellas. We hebben niet voor niks tien punten meer. Op alle posities zijn wij beter bezet. Het verschil had nog groter kunnen zijn, maar wij hebben een paar wedstrijden onnodig verloren.”

Wessel Coster, 20 jaar, geboren in Den Haag, student Bewegingstechnologie Haagse Hogeschool, product van de jeugdopleiding Hellas, Jong Oranje: ,,De vorm groeit bij ons. We hebben afgelopen weekend verloren van Lions, maar goed gespeeld. Met diezelfde instelling kunnen we van Quintus winnen. We moeten alleen eens wat meer geluk hebben. Het zit ons dit seizoen niet mee.”

1. Wat is de kracht van de tegenstander ?

Hemmes: ,,Pff, ik zou niet zo snel iets van Hellas kunnen opnoemen. Ze roepen steeds dat ze veel blessures hebben, maar daar hebben wij ook last van. Wij missen ook drie basisspelers. Ze hebben veel schotkracht met bijvoorbeeld Wessel Coster. Hij is een talent, maar kan het ook niet alleen. Als wij zo verdedigen als tegen Swift en Houten scoren ze niet veel tegen ons.”

Coster: ,,Quintus heeft veel fysieke kracht en een paar spelers die met een actie de boel kunnen forceren. Het is een hecht team. Maar wij hebben in sommige wedstrijden laten zien, dat we ook goed met elkaar kunnen knokken. Wat instelling betreft doen we niet voor elkaar onder. Zij hebben meer wisselmogelijkheden.”

1. Jij bent bepalend voor je ploeg. Voel je die druk?

Hemmes: ,, Nee, niet echt, we doen het samen. Het is een wisselwerking tussen de verdediging en mij. Tegen Houten stond de dekking goed en dan is het voor mij ook makkelijker keepen. Ik kan dan extra ballen stoppen. Dat geeft het team vertrouwen. Met keeperstrainer Eugene Hansen oefen ik veel op lage ballen en dat gaat perfect. Er is een klik tussen ons.”

Coster: ,,Ik heb soms wel het idee dat ik extra mijn best moet doen, omdat ze meer van mij verwachten. Maar ik ben nog jong, dus kan niet de hele ploeg op sleeptouw nemen. Ik voel dat niet zo als een druk, maar wél dat ik op beslissende momenten moet proberen in het belang van het team iets te forceren.”

1. Hoe verloopt de competitie verder?

Hemmes: ,,Wij gaan nog steeds voor de kampioenspoule, dus de vierde of vijfde plaats. Dat is haalbaar als we onze huidige vorm vasthouden. We kunnen de rest van de competitie nog veel punten pakken. Ik merk dat ik beter ga keepen. Ik durf ook meer mijn mond open te trekken tegen de verdedigers. Het vertrouwen groeit.”

Coster: ,,We richten ons op de nacompetitie. Dan zijn we compleet en kunnen we onze ware kracht laten zien. De komende wedstrijden werken we aan onze teamspirit. In de play-offs halen we genoeg punten om ons te handhaven. We hebben meer kwaliteit dan de plaats waar we nu staan.”

Wessel - Quintus

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN