QUINTUS DE GELUKKIGSTE

HELLAS MIST BELONING

SPECTACULAIRE REGIODERBY VERDIENT GEEN VERLIEZER

Den Haag – De handballers van Hellas en Quintus zorgden voor een spannend derbyspektakel. Vooral door het scoreverloop was het een boeiend kijkspel. De Westlanders wonnen met 18-19 en mochten de handen dichtknijpen. De Hellenen verdienden meer. Een analyse waarom de Haagse hekkensluiter toch weer verloor en Quintus zicht houdt op de kampioenspoule.

HOEKSPELERS

Het grote verschil maakten de hoekspelers. Bij Quintus waren de linkshandige uitblinker Alex Koop in de rechterhoek en Lex Dofferhoff in de linkerhoek uitstekend op dreef. Zij zorgden met twaalf doelpunten voor het leeuwendeel van de productie. Bij Hellas kwam er te weinig dreiging vanaf die posities. Zelfs bij overtal maakten de Hellenen onvoldoende gebruik van de man-meer situaties. Daardoor kon de Heulse verdediging zich optimaal richten op de Haagse opbouwrij.

TWEEDE LIJN

Aanvankelijk wisten de tweede lijn schutters van Hellas makkelijker het doel te vinden dan de falende opbouwers van Quintus. Vooral de sterk spelende Wessel Coster en Loek van Bergen en Henegouwen maakten indruk met hun schoten. De laatste had pech dat veel van zijn kogels uiteen spatten op het aluminium. Ook Jordi Langereis was vanaf de midopbouw goed op dreef. De 10-8 voorsprong bij de rust was dik verdiend voor de thuisclub.

CIRKELSPEL

Norbert Laernoes was bij Hellas aan de cirkel nauwelijks af te stoppen. Bovendien reageerde hij attent op terugspringende ballen. Hij bikkelde en beukte, ook in de dekking. Dat was knap gelet op de zware blessure waarvan hij nog nauwelijks is hersteld. Een exponent van de keihard werkende ploeg van coach Neso Saponjic. Bij Quintus zat Lambert Zwinkels volledig in de tang bij de excellerende Haagse verdediging.

KEEPERS

Jeroen van ’t Hart keepte bij Hellas een degelijke eerste helft. Hij werd in het tweede half uur vervangen door A-junior René de Knegt die met een serie formidabele stops (onder meer twee strafworpen) zijn team bij 12-8 en 14-11 op de been hield. Lars Hemmes stond de hele wedstrijd bij Quintus tussen de palen en deed zijn werk op de van hem bekende quasi flegmatieke manier. Zijn hoogtepunt was de reflex acht seconden voor tijd bij 19-18 op een schot van Loek van Bergen. Daarmee voorkwam Hemmes de gelijkmaker.

WEERBAARHEID

Halverwege de tweede helft rekenden de Haagse supporters bij 14-11 op een stunt. Maar plotseling gaven de Westlanders gas en produceerden een serie snelle tegenaanvallen die direct rendement opleverden. Binnen zes minuten boog Quintus de achterstand om naar een 14-16 voorsprong. Die gevoelige tik kwam Hellas moeizaam te boven. ,,Weer geen beloning voor ons goede spel. Die gasten hadden dat zo verdiend,” treurde coach Saponjic na afloop. Quintus verdiende het compliment dat het ondanks die achterstand het koppie erbij hield en zich niet gek liet maken. ,,Dat beschouw ik als de grootste verdienste van het team,” vond coach René Zwinkels.

CONCLUSIE

Hellas verdiende op basis van de werklust tenminste één punt. Het is knap als je dertien wedstrijden geen duel wint om je toch elke week weer op te laden. Voor Quintus gold, dat het ondanks de zware tegenstand overeind bleef. Het pakte daarmee twee kostbare punten en haakte aan in de strijd om de kampioenspoule.

Doelpunten Hellas: Wessel Coster (5), Norbert Laernoes (5), Loek van Bergen en Henegouwen (3), Jordy Langereis (2), Semmy Stigter (2) en Wessel de Groene.

Quintus: Alex Koop (7), Lex Dofferhoff (5), Ard Vollebregt (3), Collin de Vette (2), Lambert Zwinkels en Luuk Obbens.

Scheidsrechters (*****): We gaven niet eerder vijf sterren, maar de arbiters William Weijmans en Rick Wolbertus verdienen ze. Ze floten een foutloze wedstrijd. Dat was bijna onmogelijk gelet op de onderlinge rivaliteit tussen Hellas en Quintus. Maar het duo was in topvorm. Direct vanaf het begin pakten zij de harde acties aan beide kanten met tijdstraffen aan. Daardoor kwamen de spelers tot bezinning. In de eerste helft acht tijdstraffen; na de rust niet een meer. Alles zagen zij, maar lieten waar dat kon het spel ‘lopen’. Klasse prestatie!

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

KERSTBORREL ZATERDAG 20-12 va 17.00