KLAAR VOOR HET GEVECHT

PIM VAN STARRENBURG EN ROBIN DISSEL ZIEN UIT NAAR DERBY

Den Haag – De derby tussen de handballers van Hellas en Hercules is het jaarlijkse hoogtepunt van de competitie. Weken wordt er door de fans naar uitgekeken. Zaterdag treffen de rivalen elkaar aan de Laan van Poot. Aan de vooravond alvast een confrontatie met vier vragen aan de talenten Pim van Starrenburg (Hellas) en Robin Dissel (Hercules).

Maanden onderin de eredivisie, maar is het omslagpunt bereikt?

Pim van Starrenburg, 18 jaar, student civiele techniek in Rotterdam: ,,Afgelopen zaterdag wonnen we de eerste wedstrijd. Dat heeft ons een enorme boost gegeven. Onze trainers Bjorn Budding en Neso Saponjic hebben steeds gezegd: blijf erin geloven, er komen betere tijden. Dit was een positief keerpunt, dat ons veel vertrouwen heeft gegeven.”

Robin Dissel, 18 jaar, zesdejaars vwo: ,,Eind vorig jaar vielen ineens alle puzzelstukjes in elkaar. De teamsamenstelling klopte, we hadden minder blessures en toen begonnen we achter elkaar te winnen. Vier wedstrijden en ook nog de bekerfinale. We kwamen in het juiste ritme en tot nu toe kunnen we dat vasthouden. We wisten dat we genoeg kwaliteit in de ploeg hadden.”

Dus jullie winnen zaterdag?

Van Starrenburg: ,,Ik geef ons een goede kans tegen Hercules. Vooral na die eerste overwinning zijn we nog meer gebrand een goed resultaat neer te zetten. Hercules heeft het altijd moeilijk tegen ons. Wij hebben het voordeel van ons thuispubliek. De twee punten blijven aan de Laan van Poot.”

Dissel: ,,Op zeker dat wij morgen gaan winnen van Hellas. We zijn nu zó goed bezig dat het niet mis kan gaan. Het wordt niet makkelijk, maar dat is het nooit in een derby. Hellas heeft niks te verliezen, want ze worden toch laatste. Wij kunnen nog boven Aristos eindigen en van die voorlaatste plaats afkomen. Dat is een extra stimulans voor ons.”

Wat is jouw rol in de ploeg?

Van Starrenburg: ,,Ik ben samen met Norbert Laernoes de cirkelloper. We zijn sportieve concurrenten. Het is een positie die bij me past. De opbouw is niks voor mij. Ik krijg behoorlijk veel speeltijd, dus ik leer veel bij Hellas. Ik ben vooral met het spel bezig. Bemoei me niet met randverschijnselen. Je zult mij niet snel horen mopperen op medespelers of scheidsrechters.”

Dissel: ,,Bij Hercules speel ik vooral midopbouw. Vroeger stond ik veel aan de cirkel, maar dan ben je afhankelijk of je teamgenoten je aanspelen. Ik voel me beter in het midden. Daar sta ik bij Jong Oranje ook. Ik ben nogal een prater in het veld. Ben overal mee bezig. Dat moet ik afleren en daar wijst trainer Maarten Roestenburg me op. Ik wil altijd spelen, maar ik moet meer geduld hebben.”

Hoe loopt de competitie af voor jullie?

Van Starrenburg: ,,Wij degraderen niet. Als we straks compleet zijn in de nacompetitie halen we genoeg punten om er rechtstreeks in te blijven. Als dat niet lukt, winnen we van de periodekampioen eerste divisie. Wij hebben de kwaliteiten.”

Dissel: ,,Wij worden in de play-offs derde van onderen en handhaven ons zodoende direct. We hebben met de overwinningen laten zien, dat we met deze ploeg meer kunnen dan in het begin. Aristos en Hellas houden we onder ons.”

AMBITIEUS DUO

VRIJWEL HETZELFDE TRAJECT

Pim van Starrenburg en Robin Dissel hebben vrijwel hetzelfde traject afgelegd. Zij begonnen bij een andere club: Van Starrenburg bij EHC Leidschendam en Dissel bij Gemini Zoetermeer. Daarna speelden de 18-jarige talenten samen in de B-jeugd van Snelwiek waarmee zij Nederlands kampioen werden. Van Starrenburg vertrok naar Hellas en Dissel koos voor Hercules. Op de Handbal Academie troffen zij elkaar weer. Van Starrenburg stopte vorig jaar vanwege zijn studie; Dissel is bezig aan zijn laatste jaar. Ook bij Jong Oranje zijn zij ploeggenoten. Ze hebben allebei de ambitie via een Nederlandse topclub in het buitenland profhandballer te worden.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Kanjers van de week