HANDBALSTERS HELLAS NA DUEL MET SEW BOOS OP ARBITERS

Den Haag – De handbalsters van Hellas balanceren nog steeds op het randje van de kampioens- en degradatiepoule. Het 20-20 gelijkspel tegen SEW bracht voor de ploeg van trainer/coach Joris Witjens nog geen uitsluitsel. Zaterdag, opnieuw in eigen huis, tegen V&L móét Hellas winnen om alsnog mee te strijden met de bovenste zes teams.

Het was een moeizame partij voor het geplaagde Hellas. Na de flitsende opening, 3-0 binnen vijf minuten, lukte het niet de Noord-Hollandse opponent van zich af te schudden.

Via 6-6 (20e) was het bij de rust 9-9 en daar mocht de thuisclub niet over mopperen. Ook na het wisselen, scoorden beide ploegen beurtelings.

Dan weer kwam Hellas door Babette van Arem, Michelle Favre en Talisa Groen op 15-13, maar even zo makkelijk herpakte SEW het initiatief bij 15-16.

Coach Witjens nam precies op tijd een time-out. Favre, Hendriks en Van Vliet zorgden voor 18-16 en dat was het moment waarop Hellas definitief afstand moest nemen. Met minder dan drie minuten op de klok leek de thuisclub door Groen en Van Arem bij 20-18 de  twee punten binnen te slepen.

In de resterende minuut eisten de weinig overtuigend leidende scheidsrechters Görtzen en Ortmans een negatieve hoofdrol voor zich op. Een aantal situaties viel opzichtig uit in het nadeel van Hellas met een omstreden strafworp als dieptepunt.

Coach Witjens en zijn speelsters waren furieus. ,,Ik hou altijd een nabespreking met de scheidsrechters, maar dit keer doe ik dat niet. Dan zeg ik dingen die ik wél meen, maar beter voor me kan houden.”

Doelpunten Hellas: Talisa Groen (4), Lisanne van Vliet (4), Michelle Favre (3), Babette van Arem (3), Tessa Tramper (2), Shantella Smid, Chantal Slegtenhorst, Marisha van der Geest en Abbey Hendriks.

Bij SEW was Melissa Willemsen met acht treffers het beste op schot.

Scheidsrechters (**): De arbiters Kevin Görtzen en Roman Ortmans maakten een nerveuze en gespannen indruk. De belangen tijdens het pittige duel waren groot en daar gingen ze niet goed mee om. In plaats van rust te brengen, veroorzaakten zij veel irritaties bij de speelsters en coaches van beide partijen. Hun beslissingen waren niet altijd even gelukkig. Hellas voelde zich vooral in de slotfase zwaar benadeeld. De indruk werd gewekt dat zij probeerden naar een gelijkspel toe te fluiten. Dat is riskant, want dan moet je wel een erg goede scheidsrechter zijn. Nu werd de ene fout met een andere fout goedgemaakt.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

TOCH WEER QUINTUS