TOCH WEER QUINTUS

HELLAS IN BOEIENDE DERBY NIET EFFECTIEF GENOEG

Den Haag – De streekderby tussen de handballers van Hellas en Quintus was er weer een vol emotie en spanning. Met opnieuw de Westlanders als winnaars: 16-19. Toch hadden de Hagenaars zicht op de overwinning. Een sterkte/zwakte analyse waarom Quintus wéér won en Hellas onnodig het nakijken had.

OPBOUW

Vanuit de tweede lijn ontliepen beide rivalen elkaar niet veel. Loek van Bergen en Henegouwen was bij Hellas in een voortreffelijke vorm. Hij verzette bergen werk, was de initiator van de meeste combinaties en rondde zelf ook doeltreffend af. Hij kreeg daarbij steun van de linkshandige Jordy Langereis, die met zijn verraderlijke schot Quintusdoelman Lars Hemmes herhaaldelijk verraste. Bij Quintus moest de dreiging vooral komen van Niels van Lier, Ard Vollebregt en spelbepaler Luuk Obbens.

HOEKSPELERS

Het verschil zat hem vooral in de hoekbezetting. Bij Hellas scoorde Semmy Stigter niet uit de rechterhoek en dat was opvallend. De linkshander kreeg voldoende kansen, maar zag zijn schoten steeds gestopt door Hemmes. Jeff Zevenbergen op links werd nauwelijks in het spel betrokken. Hij kreeg één kans, dertig seconden voor tijd, en die schoot hij beheerst binnen. Bij Quintus waren Alex Koop (rechterhoek) en Lex Dofferhoff (links) een voortdurende dreiging. Bovendien scoorden zij makkelijk en gevarieerd.

CIRKEL

Bij de thuisclub maakte de onvermoeibare cirkelloper Norbert Laernoes indruk. Hij beukte en bikkelde en liet zich niet van de bal zetten. Hij zou wat vaker en vooral subtieler moeten worden aangespeeld. Laernoes: ,,Jammer van dat laatste lobje. Die had ik snoeihard moeten schieten. Maar verder heb ik alles gegeven.” Bij de Westlanders kreeg Lambert Zwinkels veel kansen, maar hij was minder trefzeker dan normaal. ,,Vooral de eerste helft had ik meer moeten scoren. Dan hadden we ruimer afstand kunnen nemen,” vond Zwinkels.

VERDEDIGING

Op de defensieve kwaliteiten van Hellas is het hele seizoen nauwelijks iets te aan te merken. De dekking, met de sterk keepende jongeling René de Knegt, stond als een huis. De ploeg van coach Saponjic heeft als laatste van de eredivisie opvallend weinig doelpunten tegen. Ook nu weer kostte het Quintus moeite door de betonnen muur te breken. Saponjic: ,,Negentien tegen is prima, maar we scoren niet. Al die kansen die we verprutst hebben. Om gek van te worden.” Ook Quintus verdedigde sterk en had met het lange, robuuste middenblok Van Lier/ De Bakker/Zwinkels de Haagse aanvallers goed in de tang.

EFFECTIVITEIT

Daar lag het grote verschilpunt tussen de rivalen. Hellas bouwde steeds een kleine voorsprong op: 10-9 bij de rust en 14-13 na een kwartier, maar verzuimde in die fase afstand te nemen. Met nog tien minuten waren de jarige Lex Dofferhoff (,,wat een leuk cadeautje”), Ard Vollebregt, Lambert Zwinkels en Niels van Lier uiterst effectief voor Quintus: 14-18 binnen zes minuten. Daarna verzuimde Hellas wéér de stand gelijk te trekken. Met Van Lier met rood  naar de kleedkamer (3×2 minuten) miste eerst Thierry van Zundert koud van de wisselbank een strafworp. Vervolgens stopte Hemmes óók de  pingel van Van Bergen, verspeelde Coster de bal en lobde Laernoes mis. ,,Zo win je nooit een wedstrijd,” reageerde Saponjic des duivels.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (5), Jordy Langereis (3), Wessel Coster (4/2), Norbert Laernoes (2), Jeff Zevenbergen en Kevin Kersten.

Quintus: Lex Dofferhoff (4/2), Ard Vollebregt (3), Niels van Lier (3), Lambert Zwinkels (2), Alex Koop (2), Max de Maat (2), Luuk Obbens (2) en Chris de Bakker.

Scheidsrechters (***) : Stef van Laarhoven en Sjoerd Thijssen floten een goede wedstrijd. Ze zagen veel. Het enige nadeel was, dat ze ook voor alles floten wat ze waarnamen. Dat kwam het tempo van de wedstrijd niet ten goede. Vooral de twaalf tijdstraffen alleen al in de tweede helft deden overdadig aan. Bovendien moeten ze wat losser proberen te fluiten. Er was geen interactie met coaches en spelers. Het kwam allemaal nogal serieus en gespannen over. Een kwestie van ervaring, want het is zeker een koppel met potentie.

HERCULES LOOPT WEG BIJ HELLAS

Quintus deed in de eerste ronde van de degradatiepoule goede zaken. Het klopte zelf Hellas en zag  Aristos verliezen van het Haagse Hercules en Swift Arnhem van Limburg Lions. Daardoor voegde de ploeg van coach René Zwinkels twee punten toe aan het bonustotaal van vijf. Hellas, dat rekende op thuiswinst, moest stadsrivaal Hercules nu al laten weglopen naar vier punten verschil.

Stand: Lions 8, Quintus 7, Hercules 5, Swift 4, Aristos 2 en Hellas 1 punt.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

TOERNOOI SITE GELANCEERD