UBBO STARRENBURG (HELLAS)  FIT VOOR DERBY

UBBO STARRENBURG (HELLAS) FIT VOOR DERBY

Den Haag – Hij heeft er lang op  moeten wachten, maar eindelijk kan Ubbo Starrenburg na zijn schouderoperatie weer aan de bak in de hoofdmacht van Hellas. En meteen in de kraker tegen aartsrivaal Quintus. ,,Altijd een beladen wedstrijd, dus het is gaaf om er weer bij te zijn.”

De gedachten van de 23-jarige Starrenburg gaan terug naar mei vorig jaar. ,,In de wedstrijd tegen Swift ging het mis. Ik had al lang last van mijn schouder en heb misschien te lang doorgespeeld. Het waren de play-offs, dus voor je cluppie doe je dat. Toen we veilig waren, ben ik meteen gestopt. Toch bleef ik last houden van de schouder van mijn schotarm en in september ben ik geopereerd. Het bleek dat de kraakbeenring los zat. Als ik mijn arm gewoon gebruikte, voelde ik niks. Maar met schieten had ik veel pijn. Na de operatie kan ik alles doen met die arm.”

Met veel fysiotherapie en hersteltraining kon de makkelijk scorende opbouwer na zijn revalidatie weer aansluiten bij de hoofdmacht van de Haagse eredivisieclub. Starrenburg: ,,Eind februari kon ik weer handbalspecifiek gaan trainen. Dat ging goed. Het bleef een beetje gevoelig, maar de pijn die ik eerst had, was verdwenen. Geleidelijk aan kon ik schieten en afspelen zonder problemen. De mobiliteit moet nog beter worden, maar ik kan in elk geval  meedoen in het eerste.”

Hellas staat bekend om haar goede jeugdopleiding, die al een aantal sterkhouders van het huidige eerste elftal leverde, zoals Loek van Bergen en Henegouwen en Wessel Coster. De laatste jaren is er door de hoofdtrainers Neso Saponjic en Björn Budding extra aandacht besteed aan de jeugdige talenten. Veel jonkies stromen regelmatig door naar het eerste team. Vrijwel alle jeugdteams spelen een rol in de strijd om het Nederlands Kampioenschap.

Starrenburg: ,,Zo’n sterke jeugdopleiding is nodig, willen we de komende jaren een rol van betekenis spelen in de eredivisie. Daarom hebben we met elkaar afgesproken dat we doorgaan bij Hellas. Dat geeft zekerheid voor de huidige groep en we kunnen daarmee nieuwe spelers binnenhalen.”

De linkshandige schutter realiseert zich, dat de topper tegen rivaal Quintus geen appeltje eitje wordt. ,,Quintus is in het voordeel. We hebben dit seizoen drie keer van ze verloren. Twee keer met klein verschil, maar zij zijn verder dan wij. Toch hebben wij serieus kans om de punten daar te stelen. We spelen onze beste wedstrijden als er druk op staat. Een overwinning geeft ons lucht ten opzichte van Hercules en Aristos.”

Quintus won dit seizoen met 28-16, 18-19 en 16-19 van Hellas.

Stand (met nog 5 wedstrijden): Lions 14, Quintus 13, Swift 12, Hercules 5, Hellas 4 en Aristos 3 punten.

Quintus-Hellas begint zaterdag in Kwintsheul om 20.15 uur.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

GEEN ETENSWAAR IN DE HAL