GEDREVEN HERCULES VERGROOT DE ZORGEN VAN RIVAAL HELLAS

STADSDERBY EEN LUST VOOR HET OOG

Den Haag – Goed handbal, fraaie acties en een geweldige inzet. Ondanks de grote belangen vanwege de dreigende degradatie was de stadsderby tussen de mannen van Hellas en Hercules een lust voor het oog. Met Hercules als verdiende winnaar (20-24) en een gedesillusioneerd Hellas dat nóg verder in de problemen raakte.

Een opvallende rol bij Hercules was weggelegd voor de 39-jarige doelman Roy Houdijk. Door coach Maarten Roestenburg teruggehaald vanwege knieproblemen van eerste keeper Imre Obbens. Houdijk, een stuk grijzer maar nog even solide als in zijn gloriejaren, dreef de Hellenen met zijn reddingen tot wanhoop. De Rijswijker, die een minuut voor het einde een applauswissel kreeg, lachend: ,,Ouder, maar nog niet versleten. Keepers gaan lang mee, ook in het buitenland. Een kwestie van goed opstellen.”

Hercules beschikte over meer sterkhouders en dat surplus aan kwaliteit gaf de doorslag. Marc de Vreede, die onder Roestenburg veel heeft bijgeleerd, nam als midopbouwer de ploeg aan de hand met zijn gedreven acties. Hij verzaakte geen moment en kreeg pas twee minuten voor het einde rust toen hij naar de strafbank werd gestuurd. De uitblinker: ,,Een heerlijke wedstrijd. Ik kreeg veel speeltijd en dat geeft zelfvertrouwen. We hebben als team een geweldige prestatie geleverd.”

Met de schutters Jorik Lommen en Kevin Hooijman, de hoekspelers Boy Koreneef en René Jaspers en cirkelloper Robin Vendeloo beschikte Hercules op alle posities over meer gevaar dan de thuisclub.

BELEVING

Hellascoach Neso Saponjic onderkende het verschil: ,,Wij hebben te weinig gebracht. De opbouw, de hoeken en de cirkel waren niet thuis vanavond. Er was te weinig beleving bij ons. Misschien door de spanning.”

Alleen Pim van Starrenburg, het jonge talent, haalde een ruime voldoende met zijn acties vanaf de cirkel. Zijn teamgenoten kwamen nauwelijks uit de verf.

Dat was in belangrijke mate de verdienste van Hercules, dat de opponent direct vanaf het begin bij de strot greep. Binnen tien minuten was het 2-5 door treffers van Lommen en Hooijman.

Achteraf bleek die marge voldoende buffer om Hellas de hele partij op afstand te houden. Af en toe lukte het de thuisclub tot op twee punten te naderen, maar verder liet Hercules het niet komen. De 10-13 ruststand gaf de verhoudingen precies weer.

Halverwege de tweede helft leek Hellas door Kersten bij 16-18 te kunnen aanklampen. Maar gesteund door de luidruchtige supporters, het beruchte Vak C, bleef Hercules overeind. ,,Het leek wel een thuiswedstrijd. Dat gaf ons extra energie,” aldus Jorik Lommen die met twee kanonskogels, uit stand omhoog springend, zijn ploeg naar 16-21 schoot.

In de resterende tien minuten probeerde coach Saponjic met tactische ingrepen nog wat te redden. Maar het was duidelijk dat Hercules over meer power beschikte. De onvermoeibare Marc de Vreede zorgde met twee knappe acties voor 18-24 en daarmee was voor Hellas het pleit beslecht.

Wessel Coster van Hellas was reëel: ,,Hercules heeft verdiend gewonnen. Wij waren aanvallend niet goed. En dit keer draaide ook de verdediging, altijd ons sterkste punt, niet optimaal.”

Doelpunten Hellas: Kevin Kersten (4), Pim van Starrenburg (3), Wessel Coster (3), Semmy Stigter (3), Ubbo Starrenburg (2), Wessel Kuiper (2), Jeff Zevenbergen, Bernie Vermeer en Loek van Bergen.

Doelpunten Hercules:  Marc de Vreede (5), René Jaspers (5), Boy Koreneef (4), Kevin Hooijman (4), Robin Vendeloo (3) en Jorik Lommen (3).

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (****): Derby’s zijn vaak stug en rommelig, zeker als er tegen degradatie wordt gestreden. Deze editie was het aankijken meer dan waard. Veel sfeer in de Hellashal. Die kwam vooral van de supporters van Hercules (Vak C), waardoor het leek of Hercules een thuiswedstrijd speelde. Het niveau van de wedstrijd tilde deze derby boven het gemiddelde uit.

Scheidsrechters (****): De arbiters Yves Schols en Roel Zuijlen floten een voortreffelijke wedstrijd.  Halve sterren kunnen niet, maar zij verdienden vier en een halve ster, een dikke 9. De Haagse derby’s staan altijd bol van de spanning en rivaliteit, maar daar ging het topduo uitstekend mee om. Niet pietluttig, waar mogelijk door laten gaan, maar er bovenop als de spelers over de schreef dreigden te gaan. Zij droegen mede bij aan het sportieve verloop van de tweestrijd.

Beste spelers: Bij Hellas stak er niemand echt bovenuit. Pim van Starrenburg speelde aan de cirkel een prima wedstrijd. Hij was bij de thuisclub de meest opvallende speler.

Bij Hercules was Marc de Vreede sterk op dreef. Zijn inzet en gedrevenheid waren bewonderenswaardig. Ook doelman Roy Houdijk kwam in aanmerking voor de titel MVP.

AD/HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

CLINIC 11 APRIL 16.00-18.00 LvP