‘KNOKKEN IS DE ENIGE OPTIE’

VIJF EXPERTS OVER DE KANSEN VAN HELLAS IN DEGRADATIESTRIJD

Den Haag – De handbalsters van Hellas spelen zaterdag de belangrijkste wedstrijd van het seizoen. De ploeg van coach Joris Witjens moet winnen van E&O om niet rechtstreeks te degraderen uit de eredivisie. Bij ruime winst houdt de Haagse club nog kans op promotie/degradatieduels. Deze krant vroeg vijf Hellas-kenners naar de overlevingskansen.

NICO STET

(Landskampioen Hellas in 2002;  2x nationale beker; hield de club vorig jaar in eredivisie als interim trainer).

,,Ik ben het niet eens met de mensen, die vinden dat Hellas te weinig kwaliteit heeft. Het zijn geen topspeelsters, maar vechten voor een goed resultaat kan iedereen. SEW, V&L en Venlo hebben geen beter team, maar wél knokkers. Het zit tussen de oren. Ik ben naar de wedstrijd tegen SEW geweest. Het leek of de speelsters aan het einde van de wedstrijd niets over hadden. Ze stonden acht doelpunten voor en die geven ze met knullige eenvoud weg. Dat is conditiegebrek of instelling of gebrek aan ervaring. Het lijkt vrijwel onmogelijk degradatie te ontlopen. Het uitgangspunt is ronduit slecht. Maar er zijn gekkere dingen gebeurd in de sport. De ploeg vertrouwen geven en keihard knokken, meer kun je niet doen.”

JORIS WITJENS

(Huidige trainer Hellas; als speler landskampioen met Hellas in 2008).

,,Het is een gebrek aan ervaring, mentaliteit, weerbaarheid. Het raakt mij enorm als jongen van de club. Ook ik heb als relatief onervaren trainer fouten gemaakt. Maar al enkele jaren was zichtbaar dat de groep aan het afglijden was. Ondanks dat we hard werken heeft dat proces zich voortgezet. Handhaving is belangrijk, maar nóg noodzakelijker is te beseffen wat er nodig is om topsport te bedrijven. Dat is keihard en daar moet je veel voor doen en nog meer voor laten. Dat is geen kwestie van weken maar daar moet Hellas de komende jaren fors in investeren. Voor zaterdag houden we ons vast aan de vijftig minuten tegen SEW. Als we zo goed spelen, hebben we een kans.”

ALEX CURESCU

(Was assistent-trainer Hellas; landskampioen mannen Aalsmeer; nu hoofdtrainer Quintus).

,,Hellas speelt goed handbal en hoort in de eredivisie. Het is mis gegaan, omdat ze te weinig rekening hebben gehouden met het doemscenario. Je moet niet klagen over speelsters die niet mee kunnen doen vanwege blessures, maar knokken met de speelsters die je hebt. Ook mensen sparen voor een wedstrijd, zoals tegen Dalfsen uit, is geen goede zaak. Dat heeft ze een doelsaldo van -50 opgeleverd en ze kwamen zes doelpunten tekort voor de kampioenspoule. Voor die keuzes betalen ze nu de tol. Dat zijn keiharde feiten. Ik hoop dat ze erin blijven, want dat is goed voor de derby’s. Maar degradatiehandbal is andere koek, dan heb je niks aan mooi-weer-speelsters. Overlevers heb je nodig en die heeft Hellas niet. Ze hebben het niet in eigen hand. Ik verwacht een kleine overwinning, twee, drie verschil en dat is niet genoeg.”

JAN ALMA

(Grondlegger successen Hellas; veelvoudig landskampioen; erelid)

,,Wat mij het meeste verbaast is de gelatenheid binnen de club. Er had al veel eerder actie genomen moeten worden. Men heeft steeds gedacht, dat het wel goed zou komen. Nu is het te laat. Er moet geknokt worden. Het technische en tactische handbal moet dan maar even wijken. De juiste mentaliteit geeft de doorslag. Een club met de reputatie van Hellas mag gewoon niet degraderen. Maar het kan vreemd lopen in de sport.”

ANNEKE VAN ZANEN-NIEBERG

(Voorzitter van Hellas; voormalig eerste teamspeelster).

,,Het ging uiteindelijk om één gemiste kans tegen Venlo of V&L. Als we die wedstrijd gelijkgespeeld hadden, zaten we in de kampioenspoule. Zo dicht ligt het bij elkaar. De kunst is niet te lang te blijven hangen in wat kon, maar er kracht uit te krijgen om gesterkt door te gaan. Alles moet nu eens een keer meezitten om het te redden. Het ontbreekt niet aan een goede spelopvatting, waarbij snelheid en techniek de basis vormen. Het doet pijn om te zien, dat er hard wordt getraind en geknokt wordt in de wedstrijden en dat het dan toch steeds mis gaat. Met nog een extra schepje er bovenop gaat het zaterdag wél lukken.”

Foto degradatie

Vreugde bij Hellas toen vorig jaar het eredivisieschap tegen Kwiek werd veilig gesteld. Zaterdag hoopt Hellas weer te kunnen juichen.

Foto is van Jet van Bergen en Henegouwen.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

LAATSTE KANS VOOR HELLAS-VROUWEN