Ex-topper Hannie de Kok helpt handbalsters een handje

BROK ERVARING BIJ HELLAS

Den Haag – De onverwachte degradatie van Hellas uit de eredivisie kwam aan hannieals een mokerslag. Het vrouwenteam was in het verleden het paradepaardje van het Haagse handbal. Hannie de Kok was in de jaren zeventig het boegbeeld van die successen. Zij besloot haar ervaring in dienst te stellen van haar geliefde club.

Voor de huidige, jonge garde van Hellas was het even wennen toen De Kok (60 jaar inmiddels)  aan de groep werd voorgesteld. De meeste speelsters hadden geen idee wie hoofdtrainer Joris Witjens zou gaan assisteren. Hannie de Kok moet er hartelijk om lachen. ,,Die ploeg is gemiddeld 21 jaar jong. Ik kan hun oma zijn. Ze hebben misschien mijn naam een keer gehoord van hun ouders bij Hellas. Maar verder zijn het lang vervlogen tijden. Uit het zwart/wit tijdperk.”

Die talenten van nu realiseerden zich niet, dat zij te maken kregen met één van de topspeelsters uit het Nederlandse handbal. Vijf landstitels, nationale bekers, 111 interlands, deelname aan EK’s en WK’s. De oudere handballiefhebbers denken met weemoed terug aan de tijd dat Hellas en Oranje onder de toenmalige succestrainer Jan Alma voor de ene na de andere topprestatie zorgden. De Kok werd twee keer gekroond tot beste handbalster van Nederland, benoemd tot Lid van Verdienste én Ridder in de Orde van Oranje Nassau.

Een staat van dienst waar je ‘u’ tegen zegt. ,,Daar gaat het mij niet om”, zegt De Kok bescheiden. ,,Ik wil graag helpen Hellas er weer bovenop te krijgen. Als dank ook voor de geweldige tijd die ik er zelf heb beleefd. Vorig seizoen werd er door de critici gezegd dat er meer een beroep moest worden gedaan op ervaren mensen binnen de club. Die handschoen heb ik opgepakt.”

Hannie de Kok, nog even fanatiek en bevlogen als vroeger, realiseert zich dat het niet eenvoudig is Hellas snel terug te brengen naar het vroegere topniveau. ,,De instelling is tegenwoordig anders. Het ontbreekt nog wel eens aan de bezieling. Voor hun eigen gevoel hebben ze die beleving wel, maar het is te vrijblijvend. Wij trainden drie keer in de week en werden vijf keer Nederlands kampioen. Nu trainen ze zesmaal en zijn ze gedegradeerd. Dan is er duidelijk iets niet goed gegaan.”

Na een moeilijke periode in haar privéleven ziet De Kok ook voordelen voor zichzelf om aan de slag te gaan bij Hellas. ,,Vijf jaar gelden had ik een burn-out. Het was een grote chaos en ik moest wat gaan doen om mezelf terug te vinden. Onder de mensen komen. ‘Waar ben ik goed in?’, vroeg ik me af. Handbal, dus daar ga ik wat mee doen. Toen Joris Witjens me vroeg, kwam dat als geroepen.”

De Kok, moeder van een 29-jarige zoon Pascal, vervult officieel de rol van teammanager. ,,Maar ik heb ook al trainingen gegeven. En ik geef tips aan de speelsters. Maar ik bemoei me niet met de coaching op de bank. Op de achtergrond kan ik toch van waarde zijn door de speelsters over mijn ervaringen te vertellen. De bedoeling is dat we dit seizoen bij de eerste zes eindigen. Daarna doorbouwen om binnen één, twee jaar terug te keren in de eredivisie waar Hellas thuishoort. Er zitten geen vedetten in het team. Dat is juist goed. Het is een homogene groep die hogerop wil. Daar wil ik graag bij helpen.”

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Wil Budding-sponsorloop 2015 - update