Clash tussen linkshandigen

MORGEN 21.00 UUR: DE REGIONALE HANDBALKRAKER HELLAS – QUINTUS

Den Haag – Linkshandige handballers zijn schaars. Zij worden gekoesterd door hun club. Bij Hellas beschikken ze over Ubbo Starrenburg. Quintus is blij met Niels van Lier. De beide opbouwspelers en schutters staan zaterdag tegenover elkaar in de altijd beladen derby. Een dubbelportret om de spanning te peilen.

Niels van Lier & Ubbo Starrenburg-1
Foto: Patrick Dolkens

Wat zijn jouw sterke eigenschappen?

Niels van Lier (21, Quintus): ,,Ik heb een hard linkshandig schot. Ben verdedigend sterk. Heb een goede wedstrijdinstelling en ben een teamplayer. Voel me een echte Westlander die hard wil werken en altijd wil winnen.”

Ubbo Starrenburg (23, Hellas): ,,Mijn snelheid en de een-op-een acties. Passeren en afronden. Verder heb ik een sterk sprongschot. Ze vliegen gelukkig de laatste tijd nogal eens in de kruising.

Wat kun je verbeteren?

Van Lier: ,,Ik moet meer doelpunten maken. Dus mijn sprongschot en de sprongkracht moeten beter worden. Ik geef wel veel assists, maar moet vaker voor mijn eigen kansen gaan.”

Starrenburg: ,,Verdedigend moet ik sterker worden. Ook moet ik meer variatie in mijn schoten brengen. Uit stand, onderhands, meer afwisseling waardoor ik moeilijker te verdedigen ben.”

Wat is de kracht van je tegenstander?

Van Lier: ,,Ubbo heeft een geweldig linkshandig schot. Hij scoort makkelijk. Neemt vaak het voortouw in zijn team en heeft veel inzet. Tegen ons maakt hij vaak veel doelpunten. Het is jammer dat hij blessuregevoelig is. Hij is minder krachtig dan ik.”

Starrenburg: ,,Niels is een sterke verdediger. Hij is groot en breed. Kan zijn tegenstander flink aanpakken. Verder straalt hij rust uit in de aanval. Hij speelt met overzicht. En hij heeft een gevaarlijk sprongschot.”

Waarom staat Hellas onderaan en Quintus tweede?

Van Lier: ,,Er stroomt bij Hellas te weinig jeugd door. Ze spelen al een paar jaar onderin de eredivisie. Dat is niet goed voor het zelfvertrouwen. Aanvallend komen zij tekort. Ze scoren te weinig. Ze missen de killersmentaliteit. Bij Quintus wordt alles professioneler aangepakt. Wij trainen zes keer en hebben goede jeugdspelers die zijn doorgestroomd. Een hecht team met veel beleving.”

Starrenburg: ,,Quintus heeft uitgesproken dat ze de stap naar de Bene-League willen maken. Daar trainen ze hard voor en de faciliteiten zijn er. Ze stralen uit dat ze dat ook echt willen. Bij ons is dat minder. Wij willen dat ook wel en we zijn hard aan het werk, maar het is nog te wisselvallig en te vrijblijvend. Wij zeggen al jaren dat we naar de top willen, maar staan al drie seizoenen onderaan.”

Wat is jullie doelstelling dit seizoen?

Van Lier: ,,Eerst de top-4 halen en dan via de kampioenspoule bij de eerste zes eindigen voor de Bene-League. Wij willen beslist die eredivisie uit. We hebben de kwaliteit en de organisatie voor de Bene-League.”

Starrenburg: ,,Zevende of achtste worden, dus inzetten op rechtstreekse handhaving. Niet weer dezelfde narigheid van vorig seizoen met die play-offs. Daarna kijken of we echt kunnen gaan bouwen.”

Wat wordt het zaterdag?

Van Lier: ,,Ik ben ervan overtuigd dat wij winnen. Als wij scherper beginnen dan de vorige wedstrijden is dat geen probleem. Het is lang geleden dat wij van Hellas hebben verloren. Wij zijn sterker geworden.”

Starrenburg: ,,De druk ligt bij Quintus, de favoriet. Ze staan niet voor niks tweede. Maar ze hebben het vaak moeilijk tegen ons. Het wordt in elk geval spektakel. Wij kunnen best eens voor een stunt zorgen.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

paspoort

kader

Bericht van de vrienden van Hellas