Quintus kent geen pardon

HEULSE PLOEG TROEFT HELLAS AF IN ACHTSTE FINALE BEKER

Den Haag – In het verleden stonden de streekderby’s tussen de handbalsters van Hellas en Quintus altijd garant voor spektakel. Sinds de degradatie van de Haagse vrouwen treffen de beide rivalen elkaar niet meer in de competitie. Gisteravond in de achtste finales van de beker was het weer zover. Van spanning was echter geen sprake. Quintus won afgetekend met 15-35.

Tijdens de eenzijdige confrontatie werd duidelijk dat Hellas is afgegleden naar een bedenkelijk niveau in de eerste divisie. Wat de vertrekkend oefenmeester Joris Witjens ook probeerde, hij kreeg zijn team niet aan de praat. Quintus daarentegen behoort in diezelfde korte tijd tot de top van het Nederlandse handbal. De nummer twee van de eredivisie is aan de hand van de teruggekeerde coach Alex Curescu uitgegroeid tot een formatie die binnenkort kan meedoen in de strijd om de landstitel.

De opvolger van Witjens, good-old Nico Stet, bekeek de ongelijke strijd gisteravond met zorgelijke blik. Hij bracht in het verleden de vrouwen van Hellas tweemaal terug naar het hoogste niveau en werd landskampioen. Hij realiseerde zich bij het aanschouwen van zijn toekomstige ploeg dat het ditmaal geen eenvoudig karwei gaat worden om Hellas op korte termijn op het oude niveau terug te krijgen. ,,We zullen keihard aan de slag moeten om vooral fysiek sterker te worden. Maar er zit wel degelijk potentieel in dit team.”

Quintus, dat bepaald niet de sterren van de hemel speelde, legde genadeloos de zwakke plekken van de ooit zo glorieuze Haagse formatie bloot. Het duurde even voordat de Heulse vrouwen op gang kwamen, maar daarna was het dan ook snel gebeurd met de thuisclub.Vooral op kracht en snelheid werden de speelsters van Hellas, die ongelofelijk hun best deden, afgetroefd. Britt van Steekelenburg (totaal 7x raak), Tessa van Zijl (6), Delaila Amega (4) en Daisy Hage (7) konden hun hart ophalen.

Na een kwartier was het al 4-14 en bij de rust 8-17. Bij Hellas konden alleen Marisha van der Geest met haar harde schot (4 doelpunten), Michelle Favre (4) en Romy Kunath (3) iets terugdoen. Na het wisselen hetzelfde spelbeeld. Een oppermachtig Quintus dat in een hoog tempo via 11-24 en 13-32 doordenderde naar de alleszeggende 15-35 eindstand.

Coach Curescu van Quintus: ,,Dit soort wedstrijden moet je toch serieus nemen, al ben je veel sterker. Anders loop je zelf vervelende blessures op. Ook tegen Hellas hebben we de lat hoog gelegd en zijn er vol voor gegaan. Maar toch ging er verdedigend nog te veel mis.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/PETER LOTMAN

Hellas 90 jaar