Blij met een dode mus

HELLAS WINT STADSDERBY,  MAAR EINDIGT TOCH ALS LAATSTE

Den Haag – Niets hoefden de handballers van Hellas zich te verwijten. Zelf wonnen ze  met 22-24 de Haagse derby van Hercules. Concurrent tegen de degradatie, Venlo, won echter verrassend van Lions 2. Dus werd Hellas laatste in de eredivisie en moet via promotie-/degradatieduels proberen zich alsnog te handhaven.

Het was sneu voor de mannen van het technisch duo Budding/Saponjic. Ze wonnen de laatste drie wedstrijden, speelden ook ditmaal weer een prima partij, maar bleven dus met lege handen. De uitblinkende schutter Ubbo Starrenburg was reëel: ,,We hebben het eerder dit seizoen laten liggen. Als we steeds compleet waren geweest en met dezelfde instelling hadden gespeeld als de laatste weken, was het niet zover gekomen.”

Hellas domineerde  met goed spel veertig minuten lang de strijd die tot dat moment niet echt de derbysfeer kende. Via 11-14 bij de rust kwam het tien minuten na het wisselen op 13-19. Coach Maarten Roestenburg van Hercules, dat al veilig was, liet zijn jonge talenten opdraven en experimenteerde naar hartenlust. ,,Wij zijn al bezig met volgend seizoen. Dan is het goed die gasten ervaring te laten opdoen.” Niets stond dus een ruime overwinning van Hellas in de weg.

Totdat dan toch nog de vlam in de pan sloeg. Met in de hoofdrol doelman Imre Obbens, die na ruim een jaar revalidatie bij Hercules tussen de palen kwam bij een strafworp.  Hij stopte de zevenmeter en vervolgens óók de rebound. De supporters in extase en de explosieve Obbens vierde zijn succesvolle rentree met een vreugde-uitbarsting vlak boven de Helleen die de pingel miste en in de cirkel lag. Conform de regels stuurde scheidsrechter Marco Remmerswaal de keeper wegens provocerend gedrag naar de strafbank.

Dát was tegen het zere been van de Herculesspelers, die het opnamen voor de populaire Obbens. Zij deden dat op de enig juiste manier: door ineens heel goed te gaan handballen. Zelfs met twee man in ondertal scoorden de routiniers Jorik Lommen en Nick Masmeijer. En de thuisclub denderde door en had bij 22-22 de zes doelpunten achterstand helemaal goedgemaakt.

Coach Saponjic nam een time-out. ,,Ik moest proberen mijn team op het goede spoor te krijgen. Ze waren helemaal van slag door die furieuze reactie van Hercules.” Twee minuten voor tijd hervond Hellas zich. Dat resulteerde in doelpunten van Bernie Vermeer en Loek van Bergen en Henegouwen, die op identieke wijze aan de linkerkant door de vijandelijke defensie laveerden.

Zo kwam het met de derby toch nog goed en was het voor de toeschouwers in de volle sporthal Boswijk alsnog een boeiend kijkspel geworden. Hellas had daar echter geen boodschap aan toen bekend werd dat ook Venlo had gewonnen en droop teleurgesteld af.

Doelpunten Hercules: Semmy Stigter (4), Jorik Lommen (4), Robbert Houdijk (3), Tom Scheepmaker (3), Thijs Ravensbergen (2), Yannick Boers (2), Nick Masmeijer (2), Xaveer Obbens en Mo Abdeldayem.

Doelpunten Hellas: Karim Tamim (6), Ubbo Starrenburg (6), Loek van Bergen en Henegouwen (4), Wessel de Groene (4), Wessel Coster (3) en Bernie Vermeer.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Knipsel