Keepers gescheiden: Nick de Knegt naar Quintus, broer René blijft bij Hellas

Den Haag – De broers Nick en René de Knegt stonden voor een dilemma. Weggaan bij Hellas en keepen in de Bene-League bij Quintus of de Haagse club trouw blijven in de eredivisie. Er kwam een compromis.

Waarom toch de overstap naar Quintus?

Nick de Knegt (links) komt volgend seizoen uit voor Quintus in de Bene-League; broer René (rechts) blijft bij Hellas Foto: Patrick Dolkens

Nick de Knegt (22 jaar, klaar met studie sport en bewegen, personal trainer): ,,Mijn broer en ik hebben besloten om niet meer samen in één team te spelen. Als de een namelijk keept, zit de ander op de wisselbank. Dat is voor ons allebei een belemmering in onze ontwikkeling. We moesten dus een keuze maken. Na het gesprek met trainer René Zwinkels van Quintus had ik een erg goed gevoel en dat gaf de doorslag.”

Was het een moeilijke keuze?

Nick: ,,Het was oprecht een ontzettend moeilijke keuze. We hebben altijd samen gekeept. Eerst bij Gemini in Zoetermeer, daarna bij Hellas. De keeperstrainers bij Hellas, Bart Uijtdebroek en Arold Holman, hebben mij heel veel beter gemaakt als keeper. Vooral Bart heeft er voor gezorgd, dat ik de eerste stappen heb gezet in het keepersvak. Ik heb dus nog wel getwijfeld, maar het spelen in de Bene-League heeft voor mij de doorslag gegeven.”

Wat zijn je ambities?

Nick: ,,Met Quintus zo ver mogelijk komen in de Bene-League. Het is voor mij een enorme uitdaging op dat niveau te keepen en te kijken of ik me in de top kan waarmaken. Daarna zie ik wel verder. Ik heb niet van die ambitieuze plannen als mijn broer.”

Waarom ben jij bij Hellas gebleven?

René de Knegt (20 jaar, studie small business and retail management :  ,,Bij Hellas heb ik vertrouwde mensen om me heen. Volgend seizoen kan ik weer samen met Bart Uijtdebroek en Arold Holman trainen en dat geeft me een lekker gevoel. Ik wil komend seizoen veel ervaring opdoen en veel wedstrijden spelen. Het is belangrijk dat ik mijn geblesseerde pols weer sterk maak.”

Nog wel getwijfeld om naar Quintus te gaan?

René: ,,Ja, maar de doorslag heeft gegeven dat het voor ons beter is niet samen bij één club te keepen. Bovendien heb ik het dit jaar erg druk met mijn school. Volgend jaar is het voor mij wel haalbaar om meer te kunnen trainen. Het afgelopen seizoen heb ik door mijn blessure een ongelukkig begin gehad, waardoor ik niet optimaal kon presteren.”

Wat zijn je ambities?

René: ,,Aankomend seizoen zal ik er alles aan doen om het jaar daarna alsnog de stap naar de Bene-League te maken. Over vijf jaar wil ik in de Bundesliga keepen en binnen tien jaar de Final-4 winnen.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/ PETER LOTMAN

Knipsel