Nuttige oefenstages Quintus en Hellas

De vrouwen van Virto/Quintus hebben een zwaar trainingskamp in Frankrijk afgesloten met een 41-31 nederlaag tegen het sterke Besançon. In de partij van 3×20 minuten kwam de ploeg van coach Alex Curescu nog terug tot 30-28 met nog twaalf minuten op de klok, maar toen was de brandstoftank leeg.
Curescu: ,,Toen werden we door de fysiek sterkere tegenstander overlopen. Niet zo verwonderlijk, want we hebben in die vier dagen vijf trainingen, twee keer krachttraining, twee wedstrijden tegen sterke teams en een zwemsessie gehouden. Ik ben verrast door de manier waarop de speelsters deze tests hebben doorstaan. Ik ben dan ook zeer tevreden over deze oefenstage. We hebben veel kracht en lengte ingeleverd. Dus we moeten het komend seizoen hebben van een optimale conditie. We hebben nog een lange weg te gaan, maar we maken grote stappen.”

De mannen van KWS/Quintus oefenden in Arnhem in een nuttig drieluik tegen Volendam en Swift Arnhem. Tegen Volendam (17-25) was duidelijk te zien dat het de eerste wedstrijd was. De afspraken in de verdediging en bij de aanvallende acties waren nog niet helemaal op elkaar afgestemd.
Coach René Zwinkels benutte al zijn selectiespelers en kon ook weer een beroep doen op Lex Dofferhoff, Bob Kouwenhoven en Mark Broers, die terugkeerden van een blessure. Niels van Lier en Collin de Vette speelden niet vanwege lichte blessures. Max de Maat ontbrak vanwege zijn recente terugkeer van het EK.
Tegen Swift (25-25) ging het al beter en werden de afspraken goed  nagekomen. Zwinkels: ,,Dit soort wedstrijden zeggen nog niet zo veel, maar zijn toch heel nuttig om ze te spelen. Goed om te zien wie kan aansluiten bij het eerste team.”

VROUWEN HELLAS
De vrouwen van Hellas werkten een trainingskamp af in het Belgische Tongeren. Na een goede wedstrijd verloor het team van coach Nico Stet met 21-20 (rust 11-9) van Visé.
Stet: ,,De ingestudeerde patronen kwamen er bij vlagen zeer goed uit”, aldus de tevreden trainer.
De tweede wedstrijd tegen landskampioen Hasselt ging eveneens verloren, maar ook ditmaal gaf Hellas prima partij. Lindsay Pronk en Jennifer van der Lans speelden een zeer verdienstelijke partij in de Haagse ploeg.
AD/HC/PETER LOTMAN

Geslaagde stage mannen Hellas in België