Drie dagen tophandbal bij de Ooievaarscup

Den Haag – Het belang van de strijd om de Ooievaarscup tijdens de Haagse Handbal Dagen is de afgelopen jaren duidelijk aangetoond. Veel publiek en duels van hoog kaliber. Komend weekeinde staat de zevende editie op het programma.
Het evenement geldt als een belangrijke graadmeter voor de teams in de aanloop naar de competitie, die 3 september begint. ,,Een belangrijk toernooi in de voorbereiding op het nieuwe seizoen. Bovendien kunnen we het handbal promoten in de regio,” aldus initiatiefnemer én oefenmeester van de vrouwen van Quintus, Alex Curescu. Samen met zijn mede-organisatoren René Lier, Frank van Engelen, Henk Baggerman, Monique Guth en Jan Holzenbosch hebben zij de megaklus weer geklaard en kans gezien een mooi deelnemersveld bij elkaar te brengen.
Bij de vrouwen is het gezelschap uitgebreid tot acht ploegen, verdeeld over twee poules. In poule A strijden: Westfriesland/SEW, HV Foreholte, HV Hellas en het Belgische Lille Lomme. In poule B komen uit: Viro/Quintus, Maedilon/VZV, DSVD Deurningen en het Belgisch DHW Antwerpen.
De openingswedstrijd bij de vrouwen is vrijdag om 20.20 uur tussen Hellas en Lile Lomme aan de Laan Poot. Verder spelen de vrouwen zaterdag alle wedstrijden vanaf 11.00 uur in de Hellashal en zondag zijn vanaf 10.00 uur de plaatsings- en finalewedstrijden in de sporthal Loosduinen.

ANDERE VOORBEREIDING
Bij de mannen zijn er dit jaar drie poules van elk drie teams. Dat komt door het ontbreken van KWS/Quintus en WHC. De Heulse club kiest voor een andere voorbereiding met het oog op de Bene-League en speelt oefenwedstrijden tegen sterke Duitse tegenstanders.
,,Jammer, want Quintus zou voor de regio een publiekstrekker zijn geweest. Vooral nu zij op het hoogste niveau uitkomen. Maar we hebben begrip voor hun keuze.” Het Haagse WHC kon door blessures en vakantie geen representatief team op de been brengen.
Poule A bestaat uit: Swift Arnhem, Apai/Aristos en het Belgische Don Bosco Gent. Poule B: Figas/Aalsmeer, Hellas en Olse Merksem uit België. Poule C: HV Hercules, Haro Rotterdam en het Belgische Sporting Nelo.
Hercules Den Haag en Haro Roterdam openen vrijdag om 19.00 uur het evenement in de Hellashal aan de Laan van Poot. Na het damesduel Hellas-Lille Lomme volgt om 21.30 uur dan nog Olse Merksem tegen Hellas.
De mannenteams spelen zaterdag alle poulewedstrijden vanaf 11.00 uur in sporthal Loosduinen. De plaatsings- en finalewedstrijden zijn zondag vanaf 9.50 uur in de Hellashal aan de Laan van Poot.

AD/HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

Quintus wint Ooievaarscup