ZEGE HELLAS WORDT GEVIERD ALS TITEL

Den Haag – Juichend vlogen de handballers van Hellas elkaar in de armen. De 27-26 overwinning op het gepromoveerde HARO wekte de indruk dat de Hagenaars zojuist het kampioenschap hadden behaald. Niets was echter minder waar. Met pijn en moeite won de thuisclub van de Rotterdammers, die met nul punten uit zeven wedstrijden stijf onderaan stonden.

De vreugde-uitbarsting kwam dus nogal bombastisch over. Het kenmerkt de situatie waarin de Hellenen op dit moment verkeren. Het vertoonde spel was ook nu weer magertjes en elk punt is dan meegenomen. Hellas had met zijn eredivisie-ervaring de partij naar zijn hand moeten zetten. Of zoals keeperstrainer Arold Holman het realistisch verwoordde: ,,Dit HARO hadden we met 30-20 moeten kloppen.”

Zo’n uitslag zat er geen moment in. Integendeel, want na de 14-13 ruststand kwam Hellas door de sterk spelende Loek van Bergen en Henegouwen nog wel op 15-13. Daarna was het echter HARO dat het initiatief overnam. Goede acties en knappe schoten van Lars van Aart, Robin Dissel en Tim Zwart zorgden voor 15-16. In die fase stopte Nick de Knegt nog een strafworp en verrichtte nog een paar goede reddingen.

Juist op het moment dat Hellas dreigde om te vallen, herpakten de Hagenaars zich. Onder aanvoering van aanvoerder Van Bergen en Henegouwen en de makkelijk scorende Ubbo Starrenburg was het na tien minuten al weer 18-16. Die vreugde duurde maar even, want opnieuw kwam de ploeg van het technisch duo Danny Baijens en Miki Zornic op wilskracht sterk terug tot 21-22 en zelfs 22-24 met nog tien minuten te gaan op. Het was aan twee fraaie doelpunten van de opnieuw uitblinkende Pepijn Michielsen te danken dat er bij 24-24 nog steeds uitzicht was op een gelijkspel.

In de laatste periode wisselde coach Voskuil Nick de Knegt voor tweede doelman Jari Stam. Hij verrichtte een paar knappe reddingen en hield Hellas in die fase overeind. De slotfase was meer spannend dan mooi. Pim van Starrenburg zorgde voor 26-25, maar wéér kwam het fel knokkende HARO, met de uitblinkende aanjager Johannes Rehbein, naast de thuisclub. Toen de supporters zich al verzoenden met een gelijkspel, schoot Ubbo Starrenburg uit een klutsbal het team van de opgeluchte coach Giovanni Voskuil alsnog naar de onverdiende overwinning.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (8), Ubbo Starrenburg (6), Pepijn Michielsen (5), Thierry van Zundert (3), Tim Fennis (2), Pim van Starrenburg (2) en Ricardo Holman.

WEDSTRIJDRAPPORT

Amusementswaarde (***) : Het was geen goede wedstrijd. De mooie momenten waren uiterst schaars. Veel fouten, veel gemiste kansen, veel gedoe. Typisch zo’n wedstrijd uit de kelder van de eredivisie. De spanning maakte dat gedeeltelijk goed. Hellas was dolblij met de fortuinlijke overwinning en vierde dat uitbundig. HARO verdiende meer, maar gedroeg zich na afloop als een sportief verliezer.

Scheidsrechters (***) : De arbiters André Hommen en Marco Remmerswaal floten een strakke wedstrijd. Niets lieten zij aan het toeval over. Direct vanaf het begin deelden zij tijdstraffen uit om te voorkomen dat de kemphanen uit de bocht zouden vliegen. Het vele fluiten kwam de snelheid van de wedstrijd niet ten goede, maar daar leende de partij zich ook niet voor.

Beste spelers: Bij Hellas gaf Loek van Bergen en Henegouwen als aanvoerder het goede voorbeeld. Ook Pepijn Michielsen zorgde voor veel gevaar. Hij begon op de bank, maar toen hij binnen de lijnen kwam, was er direct veel meer dreiging in de Haagse ploeg.

Datzelfde gold voor Johannes Rehbein bij HARO. Ook hij kwam pas later in het veld en zorgde met zijn snelle en gevarieerde spel voor veel gevaar.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Deze week drie bekerwedstrijden bij Hellas
NEGEN TREFFERS JOLANDA BOKS