Aanpak trainer Saponjic bij Hellas betaalt zich uit

Den Haag – De Haagse handbalvereniging Hellas maakt al jaren indruk tijdens de Nederlandse kampioenschappen bij de jeugdteams. Ook dit seizoen is de traditieclub vertegenwoordigd bij de mannen A, B en C categorie. Drijvende kracht achter de successen is trainer/coach Neso Saponjic.

Tot aan dit seizoen was hij de oefenmeester van het eerste team van Hellas. Na zijn vertrek heeft hij zich vooral gericht op de jeugdteams.

Saponjic: ,,De jeugdafdeling bij Hellas zit stevig in elkaar. Zes jaar geleden zijn we gestart met de opleiding nieuwe stijl: leren handballen vanuit een actieve verdedigingsvorm. Deze vorm leert spelers het spel te lezen en initiatief te nemen. Met het fanatisme van de spelers en de staf groeide de ambitie.”

COMBINATIE

,,Afhankelijk van de groep wordt drie tot zeven keer per week getraind. Een aantal spelers kiest voor de combinatie handbal/school en volgt de lessen op het Segbroek College. Daardoor hebben zij ruimere trainingsmogelijkheden. Plannen om een lokale Handbalacademie te starten, krijgen steeds meer vorm.”

Vorige week bereikten de heren C van Hellas de vierde plaats bij het NK.

Saponjic: ,,Aan Paulien Barendrecht en Pepijn Michielsen, selectiespelers van het eerste team, om dit verder te ontwikkelen. De heren B veroverden een week later knap de bronzen medaille. Zij zijn zes jaar geleden gestart onder Jeffrey Zevenbergen en inmiddels heeft Justin Pronk het stokje overgenomen.”

Komende zaterdag moeten de mannen A aan de bak. Dit team staat sinds anderhalf jaar onder leiding van Saponjic, René de Knegt en Wessel de Groene. De intensieve training werd onlangs uitbetaald met het kampioenschap van de jeugddivisie Noord door Aalsmeer te kloppen.

De succesvolle Saponjic: ,,Dit is de toekomst van Hellas. Het NK komt op het juiste tijdstip. Ze zijn in vorm.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Nico Stet stopt toch bij Hellas