AFSCHEID MET WEEMOED

HOEKSPEELSTER MARLEN ARROYO STOPT BIJ HELLAS

Den Haag – Marlen Arroyo zal volgend seizoen geen deel meer uitmaken van het eerste team van Hellas. De 26-jarige hoekspeelster heeft besloten een punt te zetten achter haar handballoopbaan. Zij ziet geen kans de intensieve trainingsarbeid bij de eredivisieclub te combineren met haar privéleven. Arroyo: ,,Ik wil alles honderd procent doen en dat red ik niet meer.

De lichtvoetige hoekspeelster vormde jarenlang een betrouwbare kracht in de hoofdmacht. Zij begon ooit met handballen bij Foreholte in Voorhout. In de glorietijd van Hellas stapte zij over naar de Haagse club, die op dat moment onder de technische leiding stond van trainer/coach Nico Stet.

,,Dat was een mooie tijd met veel tophandbal. We hebben Europa Cup gespeeld tegen onder andere Cyprus, Wiener  Neustadt en Bratislava en wedstrijden in de top van de eredivisie. Veel geleerd ook in die jaren. Het was een goede keuze naar Hellas te gaan.”

Het vele trainen wordt haar nu te veel. ,,De dingen die ik doe wil ik goed doen. Voor de volle honderd procent. Als dat niet lukt, raak ik alleen maar gefrustreerd. Het reizen van mijn woonplaats Voorhout naar Hellas is zo vermoeiend. Ik ben bijna nooit thuis. Ik ga nu andere prioriteiten stellen.”

Zowel door haar vroegere trainer Stet als door haar huidige oefenmeester Erik van der Wel wordt Marlen Arroyo geprezen om haar werklust en gedrevenheid. Ze zette zich altijd optimaal in en verzaakte nooit. Ook het lopen van de break-out was een specialiteit van de snelle hoekspeelster.

,,Maar,” verklaarde ze meer dan eens, “ik heb eigenlijk te kleine handen. Daarom heb ik vaak de bal niet zo goed onder controle bij het schieten. En een slepende schouderblessure was ook van invloed op het maken van doelpunten. De laatste tijd sukkel ik met mijn knie.”

Het temperament waarmee zij speelde, heeft zij ontegenzeggelijk van haar Spaanse vader Antonio (Ton). Lachend: ,,Dat denk ik wel, ja. Hij heeft niet gehandbald, maar is wel enthousiast. Hij was spits bij Rijnsburgse Boys. Hij was best goed. Mijn moeder is mijn trouwe supporter bij het handbal. “

Arroyo werkt als groepsleider bij De Jutters, een instelling voor pubers met gedragsstoornissen zoals onder meer autisme. ,,Zwaar werk, maar interessant om te doen,” vindt zij. ,,Het kost veel energie, maar je krijgt er ook veel voor terug. Een boeiende baan met veel afwisseling.”

Zaterdag tegen E&O is het aan de Laan van Poot de laatste competitiewedstrijd van Marlen Arroyo. Dit seizoen is niet helemaal geworden wat zij en haar ploeggenoten er van hadden verwacht. Geen prijzen voor de Haagse club deze competitie. De ploeg van Van der Wel kende veel blessurepech en zag spelbepaalster Sarah van Gulik tussentijds vertrekken naar de Bundesliga.

Arroyo: ,,Dat komt een team niet ten goede. We hebben gestreden voor wat we waard waren, maar een hoofdprijs zat er gewoon niet in. De ploeg is te jong en heeft te weinig ervaring. Maar dat komt de komende jaren wel goed. Er is voldoende talent beschikbaar. Ik zal de meiden zeker missen. Wat ik verder ga doen? Eerst heel lang vrij nemen. En dan ga ik bij Foreholte handballen bij mij om de hoek.”

AD HAAGSCHE COURANT (Peter Lotman)

Jaarlijkse Schoonmaakdag Hellas: zondag 10 juni
Helleen 20, seizoen 2011-2012