Alarmfase voor Hellas

Arnhem – Het verblijf van de handballers van Hellas in de eredivisie lijkt zich tot één seizoen te beperken. De sleutelwedstrijd in de degradatiepoule tegen Swift eindigde in Arnhem in een teleurstellende 28-25 nederlaag. De glorieuze promotie van vorig seizoen wordt binnenkort al weer gevolgd door de trieste afdaling naar de eerste divisie.

Het zat trainer/coach Nico Stet en zijn adepten dit seizoen niet bepaald mee. Blessures, ongelukkig verloren wedstrijden en, vooral, het gebrek aan ervaring brak de jeugdige formatie uiteindelijk op. Talent is er voldoende, maar die kwaliteiten bleken vooralsnog niet genoeg om zich staande te houden in het geweld van de meer gelouterde eredivisieploegen. Stet moest in de slotfase zelfs een beroep doen op een aantal gestopte routiniers. Joris Witjens kwam terug, Wessel Stet was één wedstrijd beschikbaar en tegen Swift werd een beroep gedaan op Boy van der Ploeg. Het mocht allemaal niet baten tegen een Arnhemse ploeg die in de degradatiepoule plotseling alles won.

De enige redding voor Hellas is nog, dat het kans ziet als voorlaatste te eindigen. Dan speelt het tegen de algeheel periodekampioen van de eerste divisie. De nummer tien van de eredivisie, de plek waar de Hellenen nu staan, degradeert rechtstreeks. Maar coach Stet en zijn mannen zullen de komende drie wedstrijden tegen HARO (uit), Aalsmeer (thuis) en Swift (thuis) dan moeten winnen en dat wordt nog een geweldig karwei.

Ook tegen Swift deden de jeugdige Hellenen geweldig hun best, maar ook nu werden er op de cruciale momenten te veel fouten gemaakt. Coach Stet: ,,Juist op het moment dat we een achterstand hebben weggewerkt, maken we vlak voor het einde twee kapitale blunders. Joris Witjens, die toch wel veel ervaring heeft, is helemaal vrij en wil de bal naar de cirkel spelen in plaats van dat hij zelf doorgaat. Tegenaanval en doelpunt. En even daarna legt Ubbo Starrenburg keurig de bal neer bij een vrije worp tegen en die wordt opgepakt door een speler van Swift, die dan scoort. Dan maak je het jezelf erg moeilijk om te winnen.”

Hellas moest het doen zonder opbouwer Wessel Kuiper en de hoekspelers Jelmer Laernoes en Semmy Boekee (allen geblesseerd). Wessel Stet moest afgelopen week ook afhaken, omdat hij de invalbeurten niet kon combineren met zijn nieuwe baan als directeur van de Petrusschool in Rijswijk. Kevin Kersten was wèl van de partij en zorgde voor veel dreiging en doelpunten.

Coach Stet: ,,In de eerste helft heb ik hun gevaarlijkste schutter, Dario Polman, mandekking gegeven. Dat ging behoorlijk. In de tweede helft zijn we overgegaan op een 4:2 dekking en toen kwamen we terug in de wedstrijd. Maar het was allemaal niet genoeg door die beslissende fouten.”

Hellas miste in de eerste helft ook nog drie strafworpen. Stet zwaar teleurgesteld: ,,Die onervarenheid brak ons op. In de eindfase is Swift dan toch slimmer. Handhaven kan nog steeds, maar dan moet er wel een wondertje gebeuren.”

Stand onderin (na drie wedstrijden): Aalsmeer 8, Swift 7, HARO 5 en Hellas 2 punten.

AD HAAGSCHE COURANT

PETER LOTMAN

Heren A zondag kampioen?
De nieuwe Helleen is uit!