‘Degradatie? Niet aan de orde’

HANDBALLERS VAN  HELLAS GEVEN 90-JARIG BESTAAN EXTRA GLANS

Een van de uitblinkers bij Hellas: Wessel Coster

Den Haag – Met de 34-25 overwinning op Venlo/Swift hebben de handballers van AJSports/Hellas het 90-jarig bestaan van hun club extra glans gegeven. Over degradatie hoeven de Hellenen zich dit seizoen geen zorgen te maken.

De laatste jaren moest Hellas steeds opboksen tegen het degradatiespook. Die angst is verdwenen. Goed handbal, sterke verdediging, uitblinkende keepers en vlotte aanvalscombinaties karakteriseren het spel van de Hagenaars dit seizoen. Drie bepalende spelers en trainer/coach Giovanni Voskuil leggen uit waarom Hellas dit seizoen beslist niet degradeert uit de eredivisie.

Aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen is deze jaargang meer dan ooit een bepalende midopbouwer in de Haagse ploeg. Ook tegen Venlo/Swift was hij weer nadrukkelijk aanwezig met doeltreffende schoten én zijn bekeken spel. ,,Wij blijven op zeker in de eredivisie, omdat we er al een heel jaar vol voor gaan. Elke wedstrijd hebben we met de volle honderd procent gespeeld en dat gaat zich nu uitbetalen. De scherpte is steeds aanwezig en dat zie je terug in ons spel. Jammer dat er bij het begin van de nacompetitie geen bonuspunten zijn gegeven zoals andere jaren. Dat zou een mooie bijkomstigheid zijn geweest. Maar een goed seizoen draaien is eigenlijk meer waard.”

TE SLIM

Doelman René de Knegt heeft al de nodige punten gepakt voor zijn team. Tegen Venlo/Swift keepte hij een solide partij. ,,Hellas degradeert zeker niet, omdat wij het hele seizoen hebben laten zien dat wij niet in de onderste regionen thuishoren. Door snel en aantrekkelijk spel kunnen wij de meeste tegenstanders te slim af zijn. We hebben dit seizoen ook minder last gehad van blessures en door de talentvolle jeugd kunnen we altijd met een goed team aan de wedstrijd beginnen. Door het goede verdedigen was het voor mij ook lekker keepen. De samenwerking met de dekking is normaal uitstekend. Alleen vandaag was dat in de tweede helft wat minder.”

Linkeropbouwer Wessel Coster groeide gedurende het seizoen. Vooral de laatste weken is hij in topvorm. Verdedigend behoort hij tot de beste spelers van de eredivisie. Als hij ook aanvallend wordt ingezet, laat hij regelmatig zien over een gevaarlijk schot te beschikken. ,,De resultaten in de reguliere competitie hebben ons veel vertrouwen gegeven. We hebben met overtuiging gespeeld en aangetoond over een brede selectie te beschikken. Blessures konden we opvangen met de wisselspelers die zich makkelijk aanpasten. Als we deze lijn kunnen doorzetten in de nacompetitie hoeven wij niet te vrezen voor degradatie.”

SPELPLEZIER

Trainer/coach Giovanni Voskuil smeedde een hecht team dat zichtbaar veel spelplezier uitstraalt. De spelers kregen bij hem de kans om fouten te maken. Dat schroefde het zelfvertrouwen van zijn adepten zienderogen op. Op de vraag of hij nog verwacht dat Hellas kan degraderen, reageert hij quasi verbaasd. ,,Degraderen? Ik weet niet waar het over gaat.  Ik kan hier eigenlijk niks zinnigs over zeggen. Het woord degradatie heb ik nog nooit genoemd. Ook binnen de groep heb ik er niet over gesproken. Dat komt gewoon niet in mij op dat het zou kunnen gebeuren. Dat woord kennen we niet. Wij zijn daar totaal niet mee bezig.”

Het geeft maar weer eens aan, dat Hellas in korte tijd de degradatie-perikelen van de voorbije jaren van zich heeft afgeschud. Het plezier spat er vanaf in het veld. Het team van Voskuil wil in de degradatiepoule zelfs ‘best-of-the-rest’ worden na E&O en Swift die meestrijden om een plaats in de BENE-League.  Zo spelend als tegen Venlo/Swift is dat ook niet ondenkbaar. Het zou een mooie kroon zijn op het jubileumjaar.

AD SPORT/PETER LOTMAN

25/26 maart - HA1 en HS3 kampioenswedstrijden