DERBY ALS OPWARMERTJE

QUINTUS HEEFT DE HANDEN VOL AAN RIVAAL HELLAS

Kwintsheul – Met spanning was uitgekeken naar de openingswedstrijd van het seizoen tussen de handbalsters van Quintus en Hellas. De Westlandse formatie wordt getipt als titelkandidaat. Het Haagse Hellas zit nog in de opbouwfase. Van dat verschil was  niets te merken. Quintus won de derby met 26-22, maar had de handen vol aan de opponent.

In de beide kampen was niemand na afloop dan ook echt tevreden. De nieuwe oefenmeester van Quintus, Alex Curescu, had veel meer verwacht van zijn discipelen. ,,Ik miste de echte strijdlust. In de voorbereiding was die er volop, maar het was nu allemaal een beetje tam. Ik heb ze dat in de rust ook duidelijk gezegd en toen ging het een kwartiertje beter.”

Zijn collega Erik van der Wel van Hellas keek ook niet bepaald vrolijk. De Hagenaar heeft een hekel aan verliezen en ondanks het behoorlijke spel van zijn adepten baalde hij zichtbaar. ,,Eigenlijk moet ik tevreden zijn over die meiden. Ze hebben een goed resultaat neergezet. Maar ik zou wat meer verbetenheid verwachten in zo’n derby. We zijn pas twee weken echt bezig in de aanloop naar de competitie. Meer mag ik dan ook niet verwachten.”

Hellas verdiende het compliment dat het de thuisclub vooral in de eerste helft knap bij hield. Quintus kwam weliswaar steeds op voorsprong, maar de Haagse vrouwen wilden tot aan de rust (13-12) van geen wijken weten. Vooral het sterke spel van aanwinst Celine Michielsen (ex Nieuwegein) en de slimme acties van Talisa Groen zorgden voor veel gevaar.

Na het wisselsignaal van de uitstekend leidende scheidsrechters Schols en Zuylen leek Quintus na de peptalk van Curescu definitief afstand te nemen. Via 15-12 kwam de thuisclub op 20-14 en het wachten was op de genadetik. ,,Maar,” moest ook cirkelloopster Britt van Steekelenburg toegeven, ,,die kwam er niet. We vergaten door te drukken en lieten Hellas terug in de wedstrijd komen. Dat moeten we onszelf kwalijk nemen.”

Bij Quintus nam in die sterke periode Jantine Zwinkels het voortouw. Met haar gevaarlijke linkerarm laveerde zij herhaaldelijk door de Haagse defensie en zette Hellas op forse achterstand. Het pleitte voor de Haagse ploeg dat het er in de slotfase nog een offensiefje uitperste. De sterk spelende Lisette Moelker zorgde samen met Celine Michielsen voor 24-21 en het leek zowaar nog even spannend te worden. Door twee treffers van Kelly Dulfer bleven de punten met 26-22 toch verdiend in Kwintsheul.

Voor keepster Larissa van Dorst, die terugkeerde van Bayer Leverkussen en zich aansloot bij Quintus, was het in dubbel opzicht een gedenkwaardige avond. Zij speelde tegen haar oude club Hellas en moest zich direct bewijzen in de derby. ,,Het ging lekker. Kon veel ballen pakken. Het is hier heel anders dan in Duitsland. Daar is meer publiek, maar hier is het clubleven veel gezelliger. Ik ben blij dat ik terug ben.”

Doelpunten Quintus: Jantine Zwinkels (7), Lisanne Zwinkels (4), Britt van Steekelenburg (4), Kelly Dulfer (3), Tess van Buren (2), Daisy Hage (2), Marjolein Broch, Roos Lockhorst, Cynthia Grift en Kelly Vollebregt.

Hellas: Celine Michielsen (8), Lisette Moelker (5), Ana Pavkovic (2), Talisa Groen (3), Lisanne van Vliet (2), Dewi van ‘t Oostende en Melisa Osmanagic.

WEDSTRIJDRAPPORT QUINTUS – HELLAS

Amusementswaarde (***) : Een gelijkmatige wedstrijd zonder echte hoogtepunten. Het spektakel waarop was gehoopt, bleef uit. Quintus leek op voorhand veel sterker afgaande op de voorbereiding. Maar Hellas bleef in Kwintsheul knap overeind. Beide ploegen waren duidelijk nog zoekende naar de juiste vorm. Zeker bij Quintus, maar ook bij Hellas zit er meer in. De beide trainers hebben de komende tijd nog aardig wat werk te verzetten. Maar het begin van de competitie was aardig om naar te kijken. Niets meer en niets minder.

Scheidsrechters (****) : De arbiters Yves Schols en Roel Zuylen hadden geen enkel probleem met de derby. Ze voelden het duel goed aan. Waren niet pietluttig en gaven weinig kaarten, tijdstraffen en strafworpen. We zullen nog veel plezier beleven aan dit jonge koppel, dat op de Young Referee lijst staat. Een belofte voor de toekomst. Scheidsrechtersbaas Ferry van der Helm kon na afloop zijn aantekenboek tevreden dichtdoen.

Beste spelers : Bij Quintus was Jantine Zwinkels sterk op dreef. Ze speelde gedreven en dat was niet bij al haar ploeggenoten het geval. Ook keepster Larissa van Dorst voelde zich in haar element. Bij Hellas liet Celine Michielsen zien een aanwinst te zijn. Na een zwaar WK in Montenegro moet ze nog wat aan spelritme bij Hellas winnen, maar het is een talentrijke speelster. Ook Talisa Groen verraste weer met geraffineerd aanvalsspel.

STAF WINGS OP DE BANK

Heel even waanden we ons bij de derby tussen Quintus en Hellas terug in de tijd. Op de bank van de Westlandse ploeg zagen we de nieuwe trainer Alex Curescu, zijn assistent Clare Thompson, teammanager José Heuvelman en fysiotherapeut Marloes Vrolijk. En ja, dat was precies de samenstelling van de staf in de periode dat Curescu de scepter zwaaide tijdens zijn succesrijke periode bij het Haagse Wings. Toeval? Curescu lachend: ,,Ik weet wat ik aan ze heb. Een succesteam.”

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT/ Peter Lotman

De avonturen van BRUNO de Beer, deel 2