DEWI VAN ‘T OOSTENDE WIL WEER IN DE EREDIVISIE SPELEN

Den Haag – Dewi van t Oostende is teruggekeerd bij haar oude liefde Hellas. De 28-jarige handbalster kwam het afgelopen jaar uit voor eersteklasser SOS-Kwieksport. In het verleden maakte de snelle hoekspeelster alle grote successen mee bij de Haagse eredivisieclub. Vanwege een afgescheurde kruisband stopte zij destijds. Van t Oostende: ,,Ik ben nu weer topfit en wil dus proberen me in het eerste van Hellas te spelen.

De technisch vaardige en beweeglijke hoekspeelster was in het verleden een duidelijke exponent van het handbalspel zoals dat door de jaren heen bij Hellas wordt gespeeld. In haar succesrijke loopbaan bij Hellas kwamen de fans speciaal naar de Laan van Poot om de sierlijke Dewi van ‘t Oostende aan het werk te zien. Snel in de break-out, wervelend in de linkerhoek met een subtiele afronding. Alle successen maakte ze mee, met onder meer twee landstitels, de nationale beker en de supercup.

,,Een gouden tijd”, weet ze zich nog goed te herinneren. ,,De Nederlandse competitie was sterk en we speelden spannende wedstrijden. En ook de Europa Cup partijen waren onvergetelijk. Het werd toen zo gewoon, dat je er eigenlijk onvoldoende bij stil stond.”

Na die zware knieblessure stopte Van ’t Oostende. ,,Ik wilde het rustiger aan doen. Eerst de operatie en daarna het lange revalideren. Toen had ik het wel even gehad. Maar op een gegeven moment begon het toch weer te kriebelen.”

Zij werd gevraagd door trainer/coach Kees Helleman van SOS-Kwieksport. Die kon een ervaren kracht in zijn jeugdige team wel gebruiken. ,,Daar heb ik toen ’ja’ tegen gezegd. Ik kon weer lekker handballen en toch ook mijn blessure goed laten genezen. Het was alleen moeilijk, omdat het team in de afdelingsklasse speelde. Dat was toch wel een groot verschil. Ik kon veel scoren, maar ik wilde toch ook in het belang van het team spelen. Het was dus steeds balanceren wat ik zou doen: scoren of me ondergeschikt maken aan de ploeg.”

Vanwege haar ervaring speelde ze in de ploeg van Helleman zowel op de linker- als op de midopbouw. ,,Ik ben eigenlijk een echte hoekspeelster, maar daar kon dat wel. Ik heb een mooi jaar gehad. SOS-Kwieksport is een gezellige club. Maar ik vond het toch beter te proberen weer aan te sluiten bij Hellas in de eredivisie. Ik weet nog niet of ik dat haal en of mijn knie het houdt. Maar ik ga hard trainen. Ook komend seizoen train ik gewoon drie keer mee. Ik hou van trainen, dus dat is geen probleem. Ik ken trainer Erik van der Wel nog uit mijn eerdere periode en die samenwerking was prima. Bovendien ben ik nog fanatiek genoeg om voor het eerste team te gaan.”

AD HAAGSCHE COURANT/Peter Lotman

VROUWEN QUINTUS EN HELLAS OPENEN TEGEN ELKAAR