Donny Vink goud waard voor de Hagenaars

WEKELIJKS OP SCHOT BIJ HELLAS

Den Haag – De handballers van Hellas zijn bezig aan een sterk seizoen in de eredivisie. De ongeslagen koppositie biedt zicht op de BENE-League. Donny Vink is met wekelijks een hoge plek op de topscorerslijst exponent van de succesrijke Haagse ploeg.

Niet zelden schiet de jeugdige Helleen (20 jaar pas) tien, twaalf of zelfs veertien ballen achter de vijandelijke doelman. Een aantal dat niet vaak voorkomt op eredivisieniveau. Donny Vink haalt zijn schouders op: ,,Ik weet ook niet precies hoe dat komt. Het team draait goed en ik speel daar in mee. Ik krijg veel vertrouwen van coach Hans van Dijk. Dat is belangrijk voor mij. Ik moet me op mijn gemak voelen en dan haal ik mijn beste vorm. Alles is op dit moment stabiel in mijn leven. Dat helpt ook mee.”

Vier jaar geleden handbalde Vink nog op een lager niveau bij Gemini in Zoetermeer. ,,Ik wilde hogerop en dat kon voor mij het beste bij Hellas. Ik trainde mee met de selectie, maar moest wachten op mijn kans. Die kwam en dit seizoen onder Hans van Dijk ben ik doorgebroken. Het is prachtig, dat ik nu al meedraai als hoekspeler in het eerste team”, vindt de vierdejaars student aan de academie voor lichamelijke opvoeding.

EXPLOSIEF

In de wedstrijden is Donny Vink explosief tijdens de break-outs. Dan is hij niet te houden en wordt op hoge snelheid aangespeeld door zijn keeper met vervolgens een doeltreffend schot. Buiten het veld is hij rustig en zelfs een tikkeltje bescheiden. Zorgvuldig kiest hij steeds zijn woorden. ,,Het gaat om het team. Ik kan nog zo veel scoren, maar als we dan toch verliezen hebben we daar niks aan.”

Coach Van Dijk bevestigt de grote waarde van zijn adept voor het team. ,,Donny wil altijd hard werken en zichzelf verbeteren. Hij is sterk in de omschakeling van verdediging naar aanval. Hij heeft grote stappen gemaakt in zijn ontwikkeling. Hij neemt ook de strafworpen voor zijn rekening en dat zegt wel iets over zijn mentale weerbaarheid. Donny is bovendien een mooi mens met een goede kop. Het is fijn om met hem te werken.”

ZELFKENNIS

Naast veel handbalkwaliteiten beschikt Vink ook over de nodige zelfkennis. ,,Het gaat nu lekker, maar ik weet dat ik nog veel kan leren bij Hellas. Vooral ook van Hans van Dijk, bij wie je als speler voor alles terecht kunt. Hij probeert je met alles te helpen. Super fijn om zo iemand als trainer te hebben. Ik wil mezelf aanvallend en verdedigend verbeteren. Daar werk ik keihard aan. Als ik de mogelijkheid krijg om ooit naar het buitenland te gaan, lijkt mij dat supervet.”

Hoe ver de mogelijkheden reiken van het jonge talent is moeilijk te voorspellen. Zelf kijkt Vink niet verder dan dit seizoen. ,,Eerst maar eens proberen deze competitie goed af te sluiten. Kampioen worden en promoveren naar de BENE-League zou een geweldig resultaat zijn. We krijgen nog veel zware wedstrijden dit seizoen. Houten heeft ook een sterke ploeg, dus het gaat er om spannen. Ook tegen de mindere tegenstanders moeten we de punten pakken. Het  wordt nog een heel karwei om op de eerste plaats te blijven., maar we hebben een hecht team met spelers die voor elkaar willen knokken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Uit liefde voor handbal gescheiden van tafel en bed
Wedstrijden komend weekend