Gangmaker Oranje eindigt met Hellas jaar in stijl

Den Haag – De handballers van AJSports/Hellas sloten het seizoen af met een 33-19 overwinning op BFC. Na de 23-24 uitzege in de dubbele confrontatie met de Limburgers sluit de Haagse ploeg de nacompetitie met een goed gevoel af. Troy Oranje, één van de gangmakers met vier doelpunten, blikt terug.

De mooiste treffer in de doelpuntrijke wedstrijd kwam van de hand van Troy Oranje. Een perfecte aangooi van doelman Jari Stam op de wegsprintende Oranje eindigde in een subliem ‘vliegertje’. Hij ving de bal in de lucht en scoorde springend feilloos.

Voor Troy Oranje (24), bezig aan zijn tweede jaar, was het een mooie beloning voor een prima seizoen. De hoekspeler moest vorig jaar nog wennen. ,,Ik merkte dat het niveauverschil van eerste klasse met de eredivisie groot is. Dit jaar heb ik een stabiel seizoen gedraaid, al had ik er nog meer uit willen halen.”

BELANGRIJKER

,,Ik baal ontzettend als er iets niet lukt waarop ik tijdens de trainingen veel heb geoefend. Ik moet elke bal vrij voor de keeper raak schieten. Alleen dan kan ik nóg belangrijker worden voor het team. Als hoekspeler ben je toch afhankelijk van de opbouwers. Dan kan je maar beter zorgen dat als je bal krijgt er ook wat goeds mee doet”, realiseert de gymdocent aan de DSV in Delft zich.

Troy Oranje, die tot zijn twaalfde jaar handbalde bij de Hollandiaan in Vlaardingen en via Ventura bij Hellas belandde, kijkt met een goed gevoel terug op het seizoen. ,,Hoogtepunt was de uitwedstrijd tegen Arnhem waarin ik in de laatste seconde het winnende doelpunt maakte. En verder was ook het behalen van de halve finale van de beker een mooi moment.”

SAMENWERKING

Hij is enthousiast over de samenwerking met de nieuwe trainer Hans van Dijk. ,,Ik heb een heel goed contact met hem. Op handbalgebied, maar ook op sociaal gebied heb ik veel aan hem gehad. Ik ben blij dat hij met de staf volgend jaar blijft.”

Hellas deed lang mee om de bovenste plaatsen in de eredivisie, maar moest in de slotfase afhaken. Oranje: ,,Met iets meer geluk hadden wij langer kunnen doorvechten voor een plek in de nacompetitie om promotie naar de BENE-League. We hebben als team gevochten en trainden met plezier zes keer per week. Dat maakte ons als team sterk. We raken steeds beter op elkaar ingespeeld en dat gaat in ons voordeel werken. Ons team blijft grotendeels compleet en met wat versterkingen draaien wij volgend seizoen weer mee in de top van de eredivisie. Hopelijk rolt het balletje dan wél onze kant op.”

Keeper Jari Stam nam na afloop van het duel met BFC afscheid van Hellas. De dit seizoen vaak uitblinkende doelman gaat varen en kan daardoor de trainingsuren niet meer volledig meemaken.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Glenn Lefel kiest voor Hellas
Zaterdag laatste wedstrijd HS1 + karaoke!