Gemotiveerd Hellas naar kwartfinale beker

Den Haag – Het verschil met de competitiewedstrijd tussen Hellas en DFS Arnhem was enorm. Een paar weken geleden verloren de Hagenaars met ruim verschil van de gemotiveerde Arnhemmers. Gisteren was het team van coach Hans van Dijk in het bekerduel oppermachtig. Met 34-27 (rust 17-12) had het mat spelende Arnhem ditmaal niets in te brengen.

Het zou te ver voeren te beweren, dat de mannen van coach Osvaldo Gomes er niets aan deden. Daarmee zou Hellas tekort worden gedaan. Maar de inspiratie was beduidend minder dan in het cruciale competitietreffen onlangs. ,,We geven de voorkeur aan de competitie. We willen die tweede plaats vasthouden. We nemen geen risico”, viel er in het Arnhemse kamp te beluisteren.

Dat was voor Hellas geen reden om het rustig aan te doen. Coach Van Dijk had zijn manschappen tactisch anders gepositioneerd in vergelijking met de wedstrijd in de competitie. Dat pakte prima uit. Verdedigend zat het beter in elkaar. Aanvallend viel er te genieten van een serie fraai uitgespeelde combinaties. Het spel naar de cirkel was een lust voor het oog, waarbij Pim van Starrenburg opnieuw aantoonde een cirkelloper van formaat te zijn.

Vanuit de tweede lijn onderscheidde vooral aanvoerder Loek van Bergen en Henegouwen zich. Na een stroef begin schoot hij toch nog tien doelpunten bij elkaar. Ook Wessel Coster was vanaf de linkeropbouw voortreffelijk op dreef. Van Bergen en Henegouwen werd uitgeroepen tot Man of the Match. Dik verdiend, maar voor hetzelfde geld was die uitverkiezing naar doelman Paul Vis gegaan. Hij keepte een uitmuntende wedstrijd. De wijze waarop hij met circusachtige capriolen een strafworp stopte, zorgde bovendien voor veel vermaak.

TANDJE BIJ

Even leek Arnhem bij 25-22 in de tweede helft nog te willen aanhaken, maar de thuisclub zette een tandje bij en toen was de strijd gestreden. Bij de Arnhemmers waren Pascal Lucassen en Thijs Geurds (beiden 5x raak) goed op schot. Maar hun vizier stond wat minder scherp dan eerder dit seizoen tegen Hellas. Wij blijven fan van opbouwer en schutter Peter Schoenaker. Maar die bleef helaas de hele wedstrijd op de bank vanwege een (lichte) blessure. Geen risico dus…

Zowel DFS Arnhem als Hellas maakt zich de resterende drie competitiewedstrijden op voor de beslissende fase. Arnhem staat één punt voor op de Hellenen. ,,Dat geven we niet meer weg tegen Arbo Rotterdam, Venlo en BFC”, luidde het zelfverzekerd bij de Arnhemmers. Toch blijft Hellas met Lions 2, Bevo 2 en Venlo voor de boeg hopen op een wondertje.

Doelpunten Hellas: Loek van Bergen en Henegouwen (10), Wessel Coster (6), Pim van Starrenburg (6), Ubbo Starrenburg (3), Troy Oranje (3), Donny Vink (3), Thierry van Zundert (2) en Ricardo Holman.

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend