HAAGSE COACH JORIS WITJENS OP EIGEN BENEN BIJ DIOS

Den Haag – De handballers van DIOS beginnen dit seizoen met opnieuw een andere trainer/coach. Na een lange, succesrijke periode onder Arie Pottuyt en een kortstondige verbintenis met Richard Rijkens, is Joris Witjens benoemd als technische man. Afgaande op de voorbereiding lijkt de klik er te zijn tussen de twee partijen.

De 32-jarige Witjens maakte als speler furore bij het Haagse Hellas, waarmee hij in 2008 de landstitel veroverde. Vijf keer in de week trainen was geen uitzondering, waarbij regelmatig zwaar moest worden afgezien. Witjens ontwikkelde zich in die tijd tot international, vertrok na Hellas als eerste handballer naar Griekenland en leefde in die jaren als een echte prof. Dat zal hij voorlopig nog even niet terugvinden als oefenmeester bij DIOS in Den Hoorn. Het is dus wennen voor beide partijen.

Witjens realistisch: ,,De spelers willen hier naast het handbal genoeg tijd hebben voor andere leuke dingen. Zij kiezen er dus bewust voor om relatief weinig te trainen. Vorig seizoen was de belasting op papier 3x anderhalf uur per week, waarvan één avond tot half twaalf. Dit seizoen hebben we ervoor gekozen om 2x twee uur per week te trainen op normale tijden. Op deze manier gaat de groep met een plezieriger gevoel naar de training. Ze kunnen handbal op een positieve manier combineren met de rest van hun maatschappelijk leven. Wèl heb ik gezegd, dat 2x twee uur ook werkelijk 2x is en niet soms 1x of half/half.”

Witjens ziet voldoende potentie in de groep. ,,De toplaag kan behoorlijk handballen. Ik herken wel in veel dingen, dat de ploeg binnen een paar jaar snel gepromoveerd is. Op sommige onderdelen is veel winst te boeken, vooral in het tactisch denken van de spelers tijdens de wedstrijd. Daar zie je, met alle respect, dat ze niet al jaren op eerste divisieniveau acteren. De technische vaardigheden zijn heel behoorlijk, maar ook daar kunnen we nog veel winst boeken. Gelukkig hebben ze al laten merken hiervoor open te staan.”

Hij realiseert zich dat het zowel voor het team als voor hemzelf een spannend seizoen wordt. ,,Ik ben ervan overtuigd dat deze stap voor mij de goede weg is om mij te ontwikkelen in het trainersvak. Ik koester hoge ambities met betrekking tot het trainerschap en de spelers met wie ik wil werken. Voor mij is het nu van belang op eigen benen te staan. Een team volledig managen, samen met de rest van de begeleidingsstaf, is voor mij bij DIOS een buitenkans. Ik kan zo mijn rugzak vullen, maar het blijft ook tricky. Het zal dus wennen zijn van twee kanten, maar we hebben de eerste stapjes kunnen zetten.”

Over de mogelijkheden van DIOS dit seizoen is Witjens duidelijk. ,,We spelen elke wedstrijd om te winnen. Dat vooropgesteld. Maar de doelstelling is een goede middenmoter te zijn. Bijzonder zullen de wedstrijden tegen Hellas worden. Er zit wat oud zeer, heb ik gemerkt. Daarnaast heb ik daar een verleden en eigenlijk ook nog een heden. Ik ben er nog steeds jeugdsportcoördinator. Hellas blijft mijn club, maar mijn persoonlijke doel is toch twee keer van ze te winnen.”

AD HAAGSCHE/DELFTSE COURANT/Peter Lotman

Kanjer van de week