Handbalclubs krijgen cijfer

TALENTENTEAM VAN QUINTUS SCOORT HET BEST; DIOS IS TEGENVALLER VAN HET SEIZOEN

Den Haag – De handbalclubs in deze regio gaan met zomerreces. Een overzicht met de hoogte- en dieptepunten. Welke club verraste en welke viel tegen? Een evaluatie met een rapportcijfer.

DE PRESTATIE 7.5

Quintus (mannen) leverde een knappe prestatie door te handhaven in de BENE-League. Een zwaar seizoen met veel verliespartijen, maar de Westlanders toonden karakter. In de play-offs lieten zij hun meerwaarde zien tegen de topclubs eredivisie. Coach Jos Klepke: ,,Ze bleven knokken en dat was bewonderenswaardig. Er zat meer lijn in het spel. Defensief hebben we stappen gemaakt door makkelijker te schakelden tussen de dekkingsvormen. Fysiek en conditioneel sterker geworden.”

DE TEVREDENHEID 8

Hellas deed lang mee in de strijd om nacompetitie BENE-League. Het speelde vlot en aantrekkelijk handbal. Mentaal was de Haagse ploeg ijzersterk. In de slotfase van de competitie lukte het net niet. Coach Hans van Dijk: ,,Wij hebben een topseizoen gedraaid. Tot aan de laatste wedstrijd hebben wij meegedaan. Ook de halve finale beker gehaald. Ik heb met een geweldige groep gewerkt. Respect voor de inzet en passie.”

DE TELEURSTELLING 7

Quintus (vrouwen) werd vierde in de competitie en verloor de bekerfinale. Dat was een  teleurstelling. Een plek in de finale landstitel was mogelijk, maar op het beslissende moment lukte het niet. Zelfs de derde plaats liep Quintus mis. In de bekerfinale had de Heulse ploeg lang zicht op de zege, maar ook daar glipte de prijs door de vingers. Coach René Romeijn: ,,Wisselende resultaten in een seizoen, dat beter had gekund.”

DE REVELATIE 8.5

Het talententeam Quintus (mannen) verraste met promotie naar de eredivisie. Een megaprestatie waarmee Quintus met twee teams aansluiting vindt met de top. Voor spelers van buitenaf aantrekkelijk naar Quintus over te stappen. Coach Jack van Lier: ,,Met een mix van jonge talenten en ervaren spelers een topseizoen gedraaid. Veel werklust en plezier. Geweldige beloning voor intensief seizoen.”

HET WONDER 6.5

Voor EHC leek degradatie een kwestie van tijd. Tot acht wedstrijden voor het einde bengelde de club uit Leidschendam onderaan. Totdat clubman Giovanni Voskuil als redder in de nood optrad. Zeven partijen winst en alleen verliezen van kampioen Volendam: een mirakel. Voskuil: ,,Ik trof een team aan in een slechte fysieke toestand. Er was geen duidelijke visie. Groot compliment voor de veerkracht. De kwaliteiten kwamen naar boven en daardoor terechte handhaving.”

DE VERRASSING 7

WHC maakte indruk met een periodetitel en een plaats in de nacompetitie eredivisie. Dat bleek te hoog gegrepen voor de Hagenaars, maar het deed niets af aan de prima prestatie gedurende de eerste helft van het seizoen. Coach Makay: ,,Na de kerst zakten wij weg door blessures. We herstelden ons knap, maar konden het vervolgens niet bolwerken. Toch een geslaagd seizoen met ups en downs.”

DE TEGENVALLER 5.5

DIOS speelde in tegenstelling tot voorgaande jaren niet mee om de prijzen. Niet in gevaar, maar ook geen periodetitel en geen kans op de titel. Een kleurloze plaats in de middenmoot  was het resultaat. Een magere afsluiting voor vertrekkend coach Arjan Koster en zijn team.

AD SPORT/PETER LOTMAN

BELANGRIJKE MEDEDELING
Hellas geeft de talentvolle jeugd de kans