HANDBALLERS HELLAS STRIJDEN VOOR LAATSTE KANS

Den Haag – Ze hadden zich het slot van de competitie beslist anders voorgesteld. Na een seizoen vol tegenslag moeten de handballers van Hellas zaterdag in Rotterdam proberen tegen HARO het eredivisieschap veilig te stellen. Een loodzware opgave weet ook Kevin Kersten, die nu voor Hellas speelt maar vorig jaar nog actief was bij de Rotterdammers.

Voor de 28-jarige schutter heeft het duel tussen Hellas en HARO dus een extra dimensie. Als echte Helleen maakte hij twee jaar geleden de overstap naar de Rotterdamse club toen Hellas ook al degradeerde. Op het moment dat de Hagenaars echter onder de nieuwe trainer Nico Stet direct weer promoveerden, keerde Kersten direct weer terug naar Hellas. Hij beleefde tot nu toe weinig plezier aan zijn uitstapjes. Zowel met HARO als met Hellas moest hij steeds maar weer knokken tegen degradatie.

,,En dat zijn niet de leukste wedstrijden,” weet hij inmiddels als ervaringsdeskundige. ,,Er staat zó veel spanning op die wedstrijden in de degradatiepoule. Daar wil je niet in terecht komen. Met HARO hebben we ons kunnen handhaven. Of dat ook met Hellas lukt, durf ik niet te voorspellen. Ik hoop het en ik gun het die jonge gasten in mijn ploeg ook van harte. Er zitten veel talenten in. Die verdienen het om in de eredivisie te blijven. Maar zo werkt het nu eenmaal niet in de sport.”

Kersten is één van de bepalende spelers in de Haagse ploeg. Maar vanwege een ‘kapotte’ schouder was hij niet alle partijen inzetbaar. Afgelopen zondag tegen Swift was de sterke schutter weer goed voor het leeuwendeel van de productie. ,,Dat kostte veel energie en ik heb dan ook veel last van mijn schouder. Maar voor het goede doel verbijt ik dan de pijn. Jammer genoeg hebben we het niet gered.”

Als ooit de uitdrukking ’te groot voor servet en te klein voor tafellaken’ opgaat, dan is het wel voor Hellas. De adepten van coach Stet werden vorig seizoen met overmacht kampioen in de eerste divisie. De verwachting was in het Haagse kamp, dat met het aanwezige talent in de eredivisie verder kon worden gebouwd aan een stabiele ploeg. ,,Maar dan merk je toch, dat er op het hoogste niveau meer om de hoek komt kijken dan alleen maar talent. Strijdlust, een vechtersmentaliteit, knokken voor elke kans zijn de voorwaarden om het gebrek aan topkwaliteit te compenseren. En die eigenschappen zitten er gewoon nog onvoldoende in.”

Het zou voor het 85-jarige Hellas een gevoelige tik betekenen als de mannenploeg uit de eredivisie tuimelt. ,,Maar”, is coach Stet reëel, ,,we raken zeker niet in paniek. We bouwen dan volgend seizoen gewoon verder op een iets lager niveau. De harde kern van de ploeg blijft en ik heb ook besloten nog tenminste een jaar door te gaan. Maar voorlopig gaan we er nog steeds van uit, dat we het redden. In de competitie hebben we twee keer van HARO gewonnen. Waarom zou het dan niet nog een keer lukken?”

AD HAAGSCHE COURANT

Peter Lotman