Handbalsters Hellas ingeslapen op het kussen van de roem

Den Haag – De klap kwam aan als een mokerslag. De tranen vloeiden rijkelijk. De degradatie van de handbalsters van Hellas zorgde voor een schok. Hoe het zo ver kon komen met de club die ooit de landstitels aaneenreeg.

Prominenten van de Haagse vereniging geven een verklaring voor de terugval van de top naar de tweede divisie. Met  kritiek, die niet mals is, maar altijd met de hoop dat het in de toekomst goed komt. Het blijft immers de club waarmee zij grote successen behaalden.

Hannie de Kok (oud speelster, vijf landstitels): ,,Het is een grote desillusie. Hellas in de tweede divisie, dieper zinken kan niet. Twee jaar geleden ben ik bij Hellas teruggevraagd om te helpen bij het eerste team. Na achttien jaar vond ik een totaal veranderde vereniging. Er is niks mis met verandering, maar ik schrok van de kwaliteit, mentaliteit en discipline. Iedereen ging z’n eigen gang. Het ontbrak aan daadkracht, duidelijke regels, knopen doorhakken en verantwoordelijkheid nemen. Dat had grote invloed op de prestaties. De selectie is te smal en dus kwetsbaar. Het duurt jaren om jeugdspeelsters op te leiden. Daarvoor is een duidelijke structuur nodig. Deze vreselijke dip is hopelijk de aanleiding de zaken krachtdadig aan te pakken.”

Jan Alma (oud-trainer, grondlegger van de grote successen) : ,,Ik heb er geen woorden voor. Ik ben er zó teleurgesteld en emotioneel over. Mijn levenswerk is afgebroken. Wat wij hebben opgebouwd, is de laatste jaren verdwenen. Ik heb vaak genoeg gewaarschuwd, maar er is niet geluisterd. Het kost jaren om hier weer iets van te maken. Met de jeugd opnieuw bouwen, is de enige oplossing.”

Mieke Pottuijt (oud-speelster, aanvoerster in de succesperiode): ,,Ik vind het intriest. Wat in het verleden is opgebouwd, is naar een bedenkelijk niveau weggezakt. Dat proces is jaren geleden ingezet en toen is er niet ingegrepen. Je kunt niet blijven teren op de successen van vroeger. Basisregels op gebied van discipline werden niet nageleefd. Er was geen begeleiding van onervaren hoofdtrainers. Bij de jeugd waren altijd trainers van de sportacademie, die in het eerste team speelden. Later kwamen er trainers, die er niet voor de volle honderd procent achter stonden. Vorig jaar waren er zelfs geen A-junioren. Het wordt moeilijk om speelsters aan te trekken. De club heeft op topniveau niks te bieden.”

Nico Stet (teruggehaald als trainer om het tij te keren): ,,Ik ben eraan begonnen in de wetenschap dat het team kwalitatief zwak was. Maar weglopen heb ik nooit gedaan. Ik vind dat als je A zegt, ook B moet zeggen. Deze ploeg laat ik niet in de steek, want het is een fantastische groep meiden. Ik blijf erin geloven, misschien tegen beter weten in. Er moet veel veranderen. Daarover volgt een gesprek met het bestuur. Hellas hoort niet op dit niveau.”

Anneke van Zanen-Nieberg (voorzitter en voormalig eerste team speelster): ,,Vreselijk triest voor die meiden en de trainer. Wij gaan niet bij de pakken neerzitten en zien een mooie uitdaging het succesvolle concept zoals dat zijn vruchten afwerpt aan de herenkant te kopiëren naar de damessectie. Op die manier krijgen wij de dames terug op het hoogste niveau. Onze basis en jeugdopleiding zijn sterk genoeg om in de toekomst terug te keren in de top.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Hans van Dijk volgt Giovanni Voskuil op bij Hellas
Cruciale wedstrijd Hellas in strijd tegen degradatie