Hellas laat zien hoe het moet

HAAGSE HANDBALLERS TROEVEN CONCURRENT BFC AF OP ALLE ONDERDELEN
HELLAS LAAT ZIEN HOE HET MOET
Den Haag – Beter konden de handballers van Hellas niet beginnen. Direct in de eerste wedstrijd van de eredivisie deelde het team van coach Hans van Dijk een mokerslag uit. De Hagenaars troefden concurrent BFC met 31-17 op alle onderdelen af.
Van Dijk liep na afloop glunderend rond. Hij uitte zich in superlatieven. ,,Dit was een fantastische wedstrijd. De beste wedstrijd die ik als coach sinds mijn komst bij Hellas heb meegemaakt. Ik heb genoten van die gasten. Wat een instelling, wat een tempo. Ook mentaal zijn we enorm sterk geworden. We hebben grote stappen vooruit gemaakt.”
Natuurlijk begreep ook van Dijk, dat één zwaluw nog lang geen zomer maakt. Maar hij zei niets te veel en zijn enthousiasme was begrijpelijk. Zijn adepten speelden een voortreffelijke partij handbal. Vooraf leefde bij de kenners de gedachte dat het niveau van Hellas en het Limburgse BFC dicht bij elkaar lag. Niets bleek minder waar. Na een stroef begin klopte vervolgens (bijna) alles bij de Hellenen.
GEEN ZORGEN
Over zijn doelverdediger hoeft coach Van Dijk zich geen zorgen te maken. Eerste keeper Paul Vis werd terecht uitgeroepen tot man-of-the-match. Hij kreeg een publiekswissel nadat hij de hele partij de onmogelijkste ballen had gestopt. ,,Ik zit lekker in mijn vel en heb het enorm naar mijn zin bij Hellas. Dat werkt door in mijn keepen”, gaf de Westlander (ex Quintus) als eenvoudige verklaring.
Hij kreeg daarbij de steun van een ijzersterke verdediging. Na twintig minuten had BFC slechts tweemaal gescoord. Het middenblok met de bikkelende Pepijn Michielsen, Wessel Coster, Pim van Starrenburg en Ubbo Starrenburg was nauwelijks te passeren. Er werd op tijd uitgestapt, perfect geschoven, tijdig overgenomen. De toch makkelijk schietende broers Elissen en Verjans kwamen er niet doorheen.
Aanvallend waren de combinaties een lust voor het oog. Coach Van Dijk heeft nóg meer variatie en snelheid in het Haagse spel gebracht. In hoog tempo rolden de tegenaanvallen naar het Limburgse doel. De snelle wissels waren vervolgens van grote klasse. Pepijn Michielsen was de aanjager van het geheel en had wel een verklaring voor de sterke prestatie van zijn team.
DRUK
,,Tijdens het trainingskamp in Portugal oefenden we tegen Porto en dat speelde in zo’n hoog tempo en met zo veel druk. Als wij dit seizoen iets willen bereiken, zeiden we, moeten we proberen ook zo te spelen. Dat lukte vandaag vrij aardig. Als we dit kunnen vasthouden, wordt het een mooi seizoen”, voorspelde Michielsen die zelf in hoge mate bijdroeg aan het succes. Niet alleen scoorde hij herhaaldelijk fraai, maar vooral ook zijn dreiging én zijn achterwaarts afspelen naar de hoek en cirkel waren weergaloos.
In die linkerhoek maakte de jeugdige Donny Vink veel indruk. Mede dankzij Michielsen, maar ook op eigen kracht scoorde hij acht keer. Beheerst en met overzicht plaatste hij de bal steeds subtiel via de binnenkant paal in het vijandelijke doel. Ook Thierry van Zundert, in de andere hoek, was in vorm. Zijn snelheid is ongeëvenaard en zijn afronding met overtuiging. Ook in de hoeken dus geen zorgen voor Van Dijk.
Hij heeft daar ook nog Troy Oranje achter de hand. Voor de gedreven hoekspeler duurde zaterdag zijn moment-of-fame slechts 35 seconden. Hij kwam binnen de lijnen en bij de eerste verdedigende actie raakte zijn tegenstander hem vol op zijn mond. ,,Mijn tanden en kiezen zitten los en daar moet ik naar laten kijken. Jammer genoeg kon ik niet doorspelen.”
Het kon de pret over de eclatante overwinning niet drukken.
Doelpunten Hellas: Donny Vink (8), Pepijn Michielsen (5), Ubbo Starrenburg (5), Thierry van Zundert (4), Pim van Starrenburg (4), Wessel Coster (3) en Glenn Lefel (2).
AD SPORT/PETER LOTMAN

Wedstrijden komend weekend