HELLAS MIST OVERTUIGING

HAAGSE HANDBALSTERS TE NONCHALANT TEGEN LANDSKAMPIOEN

PETER LOTMAN

Den Haag – De verrassing kwam er dus niet. De handbalsters van Hellas dachten vooraf nog een kans te maken tegen regerend landskampioen Dalfsen. De Haagse ploeg kwam echter met de 26-35 nederlaag zowel aanvallend als verdedigend tekort tegen de sterkste formatie van ons land. Coach Erik van der Wel: ,,Ik miste de overtuiging.”

De oefenmeester van Hellas was teleurgesteld over het uiteindelijke resultaat. Niet eens zozeer stemde de toch nog ruime nederlaag hem droevig. Vooral de manier waarop zijn ploeg zich liet wegspelen, was hem een doorn in het oog. ,,De speelsters wilden wel en deden ook hun best. Maar ik miste toch het venijn. Wil je tegen Dalfsen een kans maken, dan moet je met meer agressie handballen. Brutaler zijn. Meer lef tonen. Dat heb ik allemaal gemist.”

De ervaren Van der Wel realiseert zich dat hij geen wonderen mag verwachten van zijn formatie. Blessures van bepalende speelsters en het vertrek van midopbouwster Sarah van Gulik naar de Bundesliga hebben een zware wissel getrokken op de Haagse ploeg. Hellas moet het in de nacompetitie, die zaterdag begint, doen met een smalle selectie. En dan ook nog met een aantal jonge, onervaren krachten.

,,Ik weet wel,” vond ook Van der Wel vergoelijkend, ,,dat ik niet te veel mag verwachten. We hebben de ploeg moeten omgooien en dat kost tijd. Maar wat me is opgevallen, is dat sommige dragende speelsters niet voldoende het spel naar zich toetrekken. Ze proberen het wel, maar doen dat niet overtuigend genoeg. Mentaal zijn ze niet sterk genoeg om moeilijke momenten in de wedstrijd te overwinnen. Ze willen de schouders er wel onder zetten, maar het moet niet te zwaar worden,” aldus de kritische Hagenaar.

In de eerste helft bleef Hellas tot aan 8-8 nog knap in het spoor van de landskampioen. Maar vervolgens stapelden de fouten zich op. Balverlies, slordige schoten en misverstanden boden Dalfsen de mogelijkheid binnen tien minuten uit te lopen naar 9-14. Vervolgens kon de thuisclub alleen nog maar achter de opponent aan rennen. Het verschil liep bij de rust op naar zes treffers: 13-19. Die marge kon Hellas in het tweede bedrijf niet meer overbruggen. Als de Haagse speelsters scoorden, moesten ze  aan de andere kant meteen twee tegentreffers incasseren. Ondanks het sterke keeperswerk van zowel Evelien Grob (eerste helft) als Sanne Leenders (tweede half uur).

Coach Van der Wel richt het vizier met zijn vrouwen de komende weken op de play-offs in de kampioenspoule. ,,Dat zal nog een zware klus worden,” weet ook Van der Wel. ,,We moeten met deze jonge ploeg veel ervaring opdoen. Daarom gebruik ik de nacompetitie vooral ook als leerproces. Ik hoop wel, dat we ook punten pakken tegen de ploegen die hoger op de ranglijst zijn geëindigd. Dus niet alleen tegen E&O, maar  ook tegen VOC, SEW en Quintus. We zullen dan wel meer vechtlust moeten tonen en vooral minder balverlies moeten lijden. Want in de topwedstrijden breekt dat je meteen op. Dat hebben we tegen Dalfsen gemerkt.”

Doelpunten Hellas: Jolanda Boks (5), Ana Pavkovic (5), Melisa Osmanagic (3), Lisanne van Vliet (3), Denise Maquelin (3), Talisa Groen (2), Lisette Moelker (2), Angelique van Duijvenbode (2) en Marlen Arroyo.

AD HAAGSCHE COURANT

HELLAS KOMT KRACHT TEKORT TEGEN LANDSKAMPIOEN VOLENDAM