Hellas scoort het best

TALENTENTEAMS QUINTUS VERRASSING OP TUSSENRAPPORT HANDBALLERS

De handbalclubs in de regio zijn met winterreces. Deze krant maakt de balans op van de prestaties van de topploegen. Wat ging er goed en wat kan beter? Een evaluatie met een rapportcijfer.

Den Haag/Kwintsheul

QUINTUS (mannen) 6.8

12de BENE-League

Alex Curescu: ,,We hoopten op meer, maar zijn tevreden over de inzet van de groep. De ontwikkeling, individueel en als team, is prima gelet op de moeilijke omstandigheden. Nooit opgeven is de kracht. De groep moet nog leren een wedstrijd ‘dood te maken’ bij een voorsprong in de laatste fase. Daar is winst te boeken. De spelers moeten zakelijker worden, zijn nog te speels. Beter anticiperen.”

QUINTUS (vrouwen) 7.2

2de eredivisie

René Romeijn: ,, We zijn gestart met wijzigingen in de groep door blessures en vertrek speelsters. Veel trainen en spelen dus om elkaar beter te leren begrijpen en de samenwerking te verbeteren. Speelsters staan op andere plekken en dat heeft tijd nodig. Het gaat niet zo snel als we willen. Het is een hardwerkende, leergierige groep. We zijn op de goede weg, maar er moet nog het nodige gebeuren.”

HELLAS (mannen) 9

Gedeeld 1ste eredivisie

Hans van Dijk: ,,Zes keer per week keihard trainen, werpt zijn vruchten af. Alles in een sfeer waarin plezier en passie vooropstaan. De groep wil graag en heeft veel zelfvertrouwen. Mentaal ijzersterk. Van belang is dat we de belastbaarheid in de gaten houden. Bijna alles is goed gegaan. De zaken die beter kunnen, zijn details. De grote lijn is supergoed.”

TALENTENTEAM QUINTUS (mannen) 8.1

1ste eerste divisie

Jack van Lier: ,,Wij zijn uiteraard tevreden over de hoge klassering. We moeten ons wel meer belonen met efficiënter handbal. Zijn te vaak afhankelijk van individuen. Moeten meer als team werken. Fouten uitlokken van de tegenstander door actiever te verdedigen en de bal onderscheppen. Het plafond is nog niet bereikt.”

TALENTENTEAM QUINTUS (vrouwen) 7.6

2de eerste divisie

Will Plugge: ,, Door de goede jeugdopleiding draaien we mee in de top. Er was tijd nodig om aan elkaar te wennen. Als de geblesseerde speelsters terug zijn, kunnen we de strijd om de titel met vertrouwen aangaan. In de verdediging moeten we verbeteren. Aanvallend creatiever worden. De speelsters zijn gedreven en de sfeer uitstekend. Een goede basis voor succes.”

WHC (mannen)

4de eerste divisie 7.3

Zsigmond Makay: ,,Een voortreffelijke start met de periodetitel als beloning. De jonge talenten zijn goed opgevangen door de oudere spelers. Een positieve ontwikkeling. Drie zware blessures kostten ons daarna een serie nederlagen. In het tweede gedeelte moeten wij als compleet team voor successen kunnen zorgen. Vooral als wij kans zien de stabiele vorm vast te houden.”

DIOS (mannen) 7.1

5de eerste divisie

Arjan Koster: ,,Gelet op de golf van blessures, vijf basisspelers, draaien wij een goed seizoen. Het was vaak passen en meten. De verdediging is ons sterkste punt. De omschakeling naar de aanval moet beter. Onze doelstelling is zo hoog mogelijk eindigen en periodetitel pakken. Dat zit er nog steeds in, maar het is druk in de top. Het moet minder wisselvallig.”

EHC (mannen) 6.2

13de eerste divisie

René van Mulken: ,,De voorlaatste plaats doet geen recht aan de kwaliteit van het team. Door blessures van vijf basisspelers speelden we in wisselende samenstellingen. De invallers hadden geen ervaring op dit niveau. Positief is, dat jonge spelers de kans kregen en inpasbaar bleken. Na de winterstop zijn we compleet en krijgen versterkingen. Dan gaan we omhoog.”

HERCULES (mannen) 5.6

14de eerste divisie

Robin Vendeloo: ,,Na het vertrek van een aantal basisspelers zijn we aan het bouwen aan een nieuw team. Dat kostte de nodige punten, maar we waren geen wedstrijd kansloos. Het laatste kwartier nekte ons steeds. De instelling is prima, het team knokt elke wedstrijd ondanks de tegenslagen. De nieuwe jongens pakken het goed op. Als we compleet zijn, gaan we voldoende punten pakken.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Activiteiten komend weekend