Met ex-tophandballer Hans van Dijk naar de Bene-League

HET ULTIEME DOEL VAN HELLAS

Foto: Jet van Bergen en Henegouwen

Den Haag – De handballers van Hellas willen naar de BENE-League. Om dat ambitieuze doel te realiseren, heeft de Haagse club een nieuwe trainer/coach gecontracteerd. Hans van Dijk, voormalig topspeler, moet die droom waarmaken. ,,Een zware maar haalbare klus.”

De 47-jarige van Dijk is klaar met zijn laatste kunstje bij HV Houten. Hij hield de Utrechtse club op de valreep in de eredivisie door die andere Haagse vereniging, Hercules, in de laatste seconden van zich af te schudden. Dat het zover kwam met Houten was opmerkelijk. Goed handbal met aansprekende resultaten was het handelsmerk van Hans van Dijk en zijn adepten. Pas in de nacompetitie dreigde het nog even mis te gaan.

De voormalig international: ,,In de zeven jaar dat ik werkzaam was bij Houten zijn we gepromoveerd van de hoofdklasse naar de eredivisie. Wij hebben onszelf driemaal makkelijk gehandhaafd op het hoogste niveau. Daarnaast hebben we drie keer de kwartfinale van de beker gehaald en afgelopen seizoen zelfs de halve finale. De eerste jaren heb ik samen met Anel Mahmutefendic bij Houten gewerkt. Een mooi team met gasten die echt wilden. Ik heb ze voor altijd in mijn hart gesloten. Het waren fantastische jaren waarin we veel met elkaar hebben meegemaakt.”

GEVREESD

Van Dijk is getrouwd met Daniëlle en vader van Demi (20 jaar), Naomi (18) en Destin (15). Hij is werkzaam als sales manager bij Alcontrol Food & Water. Zijn handballoopbaan is indrukwekkend. Tot zijn achttiende jaar was hij actief bij Nijenrodes. Daarna was hij met zijn verwoestende linkerarm een gevreesd schutter bij Aalsmeer (onder succestrainer Jan Alma), V&L, Tachos, het Belgische Neerpelt, Swift Arnhem en UDSV. Drie keer won hij de nationale beker en was meervoudig topscorer van Nederland. Vijf jaar Nederlands team leverde hem veertig interlands op.

Naast zijn ervaring als speler heeft Van Dijk ook als trainer een duidelijke visie over de aanpak van een ploeg. ,,Samen met het team draai je een programma en daarbinnen bouw je voldoende ruimte voor individuele ontwikkeling. Hierbij geldt mijn principe van STIPP. Samenwerken, Trainingsarbeid leveren, Individueel ontwikkelen en dit alles vanuit Passie en Plezier. Zonder passie voor de sport en plezier maken, is er weinig voedingsbodem voor het leveren van een topprestatie. De intrinsieke motivatie in combinatie met talent en plezier zijn de ingrediënten voor succes.”

TALENTVOLLE GROEP

Van Dijk, die assistent Remco Jacobs meeneemt, was in beeld bij andere clubs. Toch koos hij weloverwogen voor de Haagse eredivisionist. ,,Hellas heeft het afgelopen seizoen goed gedaan. Er staat een sterke en talentvolle groep. Daarnaast heeft zowel de C, B als de A-jeugd het Nederlands kampioenschap gehaald. Dat geeft aan, dat er veel talenten rondlopen die ook tijd willen steken in handbal. Vanuit deze solide basis wil ik met de groep aan de slag om de volgende stap te kunnen maken. Er is een mooi programma samengesteld en van daaruit gaan we er alles uithalen wat er in zit. De gesprekken met de staf en de technische commissie waren positief. Of we die BENE-League kunnen halen, moeten we afwachten. De wil is er in elk geval bij iedereen. Bij de leiding, de spelers en ook volop bij mij.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

**************

IN TACT

TEAM BLIJFT BIJ ELKAAR

Hellas is er in geslaagd het team bij elkaar te houden. Ondanks aanbiedingen van andere clubs blijft de complete opbouwrij Loek van Bergen en Henegouwen, Ubbo Starrenburg, Wessel Coster en Pepijn Michielsen de Haagse eredivisionist trouw. Slechts doelman René de Knegt vertrok naar BENE-Leagueclub Hurry-Up in Zwartemeer. Pikant detail: Hellas begint 9 september met een uitwedstrijd tegen Houten, de oude club van coach Hans van Dijk.

Activiteiten komend weekend