Na 90 jaar nog altijd springlevend als club

HELLAS ZETTE IN DE JAREN 70 HET HAAGSE HANDBAL OP DE KAART

Den Haag – Handbalvereniging Hellas bestaat 90 jaar. De Haagse club die decennia dominant was in het vaderlandse handbal, is nog lang niet versleten. Een terugblik aan de hand van een aantal historische momenten.

Wie over de successen van het fameuze Hellas begint te praten, komt automatisch terecht bij Jan Alma. De grootmeester van het trainersgilde was de man die in de jaren zeventig Hellas nationaal en internationaal op de kaart zette. Drie keer op rij (1976, ’77 en ’78) de landstitel. Historische duels met Swift Roermond, de grote rivaal. Europa Cup wedstrijden in een stampvolle sporthal De Vliegermolen. Een prachtig team met vedetten als Hannie de Kok, Mieke Pottuijt, Ingrid van Koppen, Marja Noldus, Anja Vink, Diana Niemantsverdriet.

OPGEBOUWD

Alma, die met zijn 82 jaar nog steeds met passie over die tijd kan vertellen: ,,In tegenstelling tot tegenwoordig hadden wij een team helemaal opgebouwd vanaf de jeugd. Geen speelsters bij elkaar gekocht. Dat gaf na jaren hard werken een extra dimensie aan die kampioenschappen.”

Hannie de Kok, gevreesd om haar verwoestende linkerarm, maakte vijf landstitels mee. ,,De mooiste? Ik zou er niet een uit kunnen pikken. Ze waren allemaal zó mooi. Een hoogtepunt was de Europa Cupwedstrijd in 1982 tegen Dimitrov. We verloren in Bulgarije met vier doelpunten verschil en maakte dat thuis met vijf verschil goed. Een unieke prestatie, dat een Nederlandse ploeg een Oost-Europees team uit de Europa Cup knikkerde.”

Ook de intelligente spelbepaalster Mieke Pottuijt (62) kan niet kiezen. ,,De eerste titel is net als je eerste liefde. Ook die vergeet je niet. Eerste keer kampioen van Nederland en eerste keer aanvoerster. Ik had doelen gesteld en die werden verwezenlijkt. Een fantastische tijd.”

BLUF

In 1983 nog zo’n wonder. Hellas verloor in Kopenhagen met 23-13 van grootmacht Frederiksberg. Niemand geloofde er meer in. Behalve Christine Knigge die met bluf voorspelde: ,,We winnen met elf doelpunten verschil.” Ze werd voor gek verklaard. De toenmalige trainer Erik van der Wel zag Knigge een formidabele wedstrijd spelen waarin ze negen keer scoorde. Vlak voor tijd schoot zij 21-10 binnen, waardoor naar de volgende ronde ging.

Naast Alma en Van der Wel bezorgde ook Nico Stet de Haagse club een landstitel. In 2002 met een team vol internationals. Topspeelsters als Maura Visser, Pearl van der Wissel, Maaike Turnhout, Arjenne Paap, die daarna naar buitenlandse competities vertrokken. Stet: ,,Prachtige successen met een schitterend team. We wonnen alles. De kwaliteit spatte er vanaf. Die tijd komt niet snel weer terug.”

Het laatste grote succes van Hellas kwam in 2008 van de mannen. Succestrainer Peter Portengen waaide aan en maakte de club in één seizoen landskampioen. Een ongekende prestatie met drie topwedstrijden tegen het ongenaakbare Volendam. Uit met één doelpunt verschil winnen, thuis met één treffer verliezen en in het hol van de leeuw toeslaan in de derde wedstrijd met de sublieme spelbepaler Eelco Overkleeft.

De huidige voorzitter Anneke van Zanen-Nieberg maakte een aantal van die historische momenten mee. ,,Mijn mooiste kampioenschap was de titel die ik als speelster meemaakte in 1983. Met de meiden A-junioren, gecoacht door Mieke Pottuijt, werden we landskampioen. Ook de heren A pakten de titel. Twee jeugdteams kampioen van Nederland, mooier kon niet. Dat is ook altijd de kracht geweest van Hellas. Een sterke jeugdopleiding die ervoor zorgt, dat talenten doorstromen naar de selecties. Wij hebben zo’n stevige basis neergelegd in die 90 jaar, dat het moet lukken om in de toekomst terug te keren in de top.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Niek Wissink erelid Hellas
Op de radar van de Nederlandse top