Op de radar van de Nederlandse top

TALENT PEPIJN MICHIELSEN IS DE SMAAKMAKER VAN HELLAS

Den Haag – Hij is de smaakmaker van Hellas. Een talent met een mooie handbaltoekomst. Pepijn Michielsen droomt van een carrière bij een buitenlandse club. Maar eerst met de Haagse vereniging in de eredivisie blijven.

Michielsen, net 20 jaar geworden, staat in de belangstelling van een aantal Nederlandse topclubs. Niet zo verwonderlijk, want hij is rijkelijk bedeeld met handbalkwaliteiten. Spelinzicht. Een goed oog voor zijn vrijstaande teamgenoten. Een perfecte no-lookpass. Een leidende speler die de lijnen kan uitzetten en tegenstanders onder druk kan zetten. Veel schotvariatie.

Hij is ook zelfbewust, een prima eigenschap voor een sporter die de top wil halen. Een gedreven speler die weet wat hij wil. Maar ook een spelbepaler die beschikt over zelfkritiek. Vraag Michielsen naar zijn verbeterpunten en ook die heeft hij onmiddellijk paraat. ,, Ik mag toch wel eens leren mijn hoofd bij de wedstrijd te houden. Mijn moeilijkste tegenstander ben ik nog altijd zelf. Hoewel ik weet dat een perfecte wedstrijd niet bestaat, verwacht ik dat wel van mezelf. Ook kan ik mijn sprongkracht nog verbeteren en verdedigend kan ik nog het nodige leren”, aldus de international van Jong Oranje

Pepijn Michielsen, die vader Fred de beste trainer vindt, begon als jeugdspeler bij Handbal Breda en kwam via Internos Etten-Leur en Haro/Snelwiek Rotterdam naar Hellas. ,,Mijn vader heeft mij van kleins af aan getraind en gecoacht, waardoor ik ben geworden wie ik nu ben. Maar ook Monique Tijsterman bij Jong Oranje en Piotr Konitz bij Haro hebben mij veel geleerd en vind ik heel goede trainers. En mijn grote voorbeeld? Mikkel Hansen, de Deense opbouwer die bij PSG speelt. Een geweldige handballer die een wedstrijd in zijn eentje kan beslissen.”

HANDBALFAMILIE

Michielsen komt uit een echte handbalfamilie. Vader Fred trainde diverse clubs, onder meer de vrouwen van Hellas. Moeder handbalde en oudere zus Celine speelt nu nog bij Tus Metzingen en volgend seizoen bij Blomberg Lippe in de Bundesliga. Zus Renske handbalt bij PSV waar pa momenteel trainer is. Handbal is dan ook het sleutelwoord binnen het gezin Michielsen. Zelf kende Pepijn successen met landstitels bij de jeugd van Snelwiek en met Jong Oranje tijdens het EK in Denemarken.

Met zijn huidige club Hellas moet Michielsen proberen via de play-offs in de eredivisie te blijven. Dat mag toch geen probleem zijn? ,,Nee, wij blijven er op zeker in,” zegt hij met overtuiging. ,,We hebben een sterk team met gasten die goed kunnen handballen. Er is nog veel meer uit te halen. We hebben de eerste wedstrijd van Tachos gewonnen en dat was een prima prestatie. In de competitie hadden we een keer verloren en gelijkgespeeld.”

Zaterdag wacht Haro in Rotterdam, zijn vorige club. Speciale sentimenten? ,,Ja, het is altijd leuk om tegen je oude club te spelen. Ik ken veel gasten en heb daar nog steeds contact mee. In de competitie wonnen we met 31-19 en heb ik veel gescoord. Dan zet ik die sentimenten opzij, al zijn het mijn vrienden. Ik wil er dan gewoon zo veel mogelijk in schieten. Dat ga ik zaterdag weer proberen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Na 90 jaar nog altijd springlevend als club