Competitie begint gelijk met Haagse derby Hellas-Hercules

Den Haag – Komend weekeinde begint de competitie voor de clubs in de eerste divisie handbal. Direct staat er zaterdag (aanvang 20.00 uur) aan de Laan van Poot al een onvervalste Haagse derby op het programma. De competitieleider had geen mooier begin van het seizoen kunnen plannen. Bij de vrouwen treffen de teams van Hellas en Hercules elkaar.

Bij de mannen is die derby al jaren een klassieker in de eredivisie, maar bij de vrouwen staan de Haagse rivalen voor de eerste keer tegenover elkaar. Hellas degradeerde twee seizoenen geleden uit de eredivisie nadat de club decennia de toon aangaf in het Haagse handbal. Met de teruggekeerde trainer/coach Nico Stet, die in het verleden Hellas landskampioen maakte, probeert de traditievereniging de komende jaren het verloren terrein te herwinnen.

Hercules promoveerde eind vorig seizoen onder leiding van oefenmeester Wesley Hage naar de eerste divisie. Een clash derhalve tussen twee clubs die moet uitwijzen wie zich voorlopig het beste vrouwenteam van Den Haag mag noemen. Beide teams treden op volle sterkte aan.

De sterkhouders bij Hercules Micha Verlaan, Wendy van Leent en Jennifer de Vreede zijn voor Hercules behouden gebleven. Coach Hage: ,,Dat is zeer positief en bovendien klopt de jeugd nadrukkelijk op de deur. Zaterdag moet blijken hoe wij er voor staan. Alles moet kloppen, willen we de twee punten kunnen pakken. Wij zijn er klaar voor en het wordt een mooie krachtmeting.”

En collega Stet van Hellas: ,,We hebben genoeg blessures gehad, dus ik hoop dat iedereen zaterdag fit is. Wij gaan open deze wedstrijd in en dan zien we wel hoe ver wij op dit moment zijn.”

Saillant detail is, dat de derby wordt geleid door het voormalige internationale koppel Carla van Dijk en Yvonne Wijtenburg.

AD HAAGSCHE COURANT/PETER LOTMAN

24 september: actie UNICEF