Paulien Barendrecht moet zichzelf af en toe even knijpen

DROOMJAAR BIJ QUINTUS

Ze geniet er nog elke week van. Paulien Barendrecht stapte begin dit seizoen over van Hellas naar Quintus en knokte zich via het opleidingsteam naar de hoofdmacht. Europa Cup, nationale beker, duels om de landstitel. Het kan niet op voor de 24-jarige handbalster.

De Haagse is niet iemand die snel juichend in de rondte springt. Toch kun je aan alles merken dat Paulien Barendrecht het naar haar zin heeft bij Quintus. ,,Geen wonder”, zegt ze zelf. ,,Dit is mijn eerste jaar en direct zijn we met het reserveteam kampioen geworden. Met dames 1 mocht ik aansluiten bij de Supercup, de Europa Cupwedstrijden tegen V&L, Málaga en Szczecin en bij de gewonnen bekerfinale. Mooier kan gewoon niet.”

Het is elke wedstrijd afwachten of zij speeltijd krijgt. Ze behoort niet tot het vaste basisteam, maar dat deert haar niet. ,,Er is geen garantie op speelminuten, maar toch is de spanning er niet minder om. Vanaf de bank doe ik mijn best een bijdrage te leveren. Dat is soms ook nagelbijten en vloeken vanwege de spanning. We proberen elkaar er doorheen te slepen met positieve energie. De onderlinge gunfactor is groot. Dat is niet moeilijk met deze groep. Iedereen werkt er keihard voor en als je zelf het veld in moet, weet je dat het team achter je staat. Dat geeft een enorme boost.”

SPANNEND

Barendrecht is tweedejaars studente aan de sportacademie, behaalde een bachelor psychologie aan de Universiteit van Leiden en werkt als jeugdsportcoördinator handbal. Zij is de dochter van het bekende Hellas-echtpaar Marian Deelen en Maarten Barendrecht, die beiden in het eerste team handbalden op eredivisieniveau. Het was dus logisch, dat ook Paulien in de jeugd bij Hellas begon. Ondanks die binding besloot ze over te stappen naar regiorivaal Quintus.

,,Daar heb ik geen moment spijt van. Bij Hellas was de groep klein geworden. We stonden soms met zes speelsters op de training. Het is heerlijk nu met dertig meiden te kunnen trainen. Ik vond het wel spannend me daar in het begin tussen te moeten werken. Vooral het krachtsverschil was voor mij wel een dingetje. Ik ben blij hoe ik me heb kunnen ontwikkelen. Veel vertrouwen opgebouwd. Af en toe moet ik mezelf even knijpen. Ik had nooit durven dromen, dat ik zover zou komen met topwedstrijden in het eerste team. Die bekerfinale was geweldig. Er stond veel druk op, maar daar zijn we goed mee omgegaan. Ik was opgelucht en trots.”

WARM

Barendrecht heeft zich snel aangepast. ,,Sociaal gezien zit ik prima op mijn plek. Dat ging vanaf het begin heel makkelijk. Quintus is een warme en gezellige club. Ik ben trainingen gaan geven bij de jeugd. De club leer ik dan nog beter kennen en ik voel me er sneller thuis. Ik kan het team helpen, omdat ik sterk sta in de dekking en over een goed schot beschik. Of ik word ingezet of vanaf de kant mijn steentje kan bijdragen, zie ik wel. Het maakt me eigenlijk niks uit, als we straks met z’n allen die schaal maar winnen.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

LANDSTITEL

QUINTUS MOET VEERKRACHT TONEN

Na de 23-20 nederlaag tegen VOC in het eerste duel om de landstitel moet Quintus zondag (14.45 uur, Kwintsheul) de tweede wedstrijd winnen om er een derde partij uit te slepen. Paulien Barendrecht: ,,Omschakelen en de focus op zondag lukt ons wel. Daar zijn we aan gewend door de topwedstrijden die we hebben gespeeld. Ook hebben we eerder laten zien over veerkracht te beschikken. Op de training gaat de knop om, want we willen na de beker ook die landstitel.”

Trainer Neso Saponjic: 'ik kom altijd weer sterker terug'.
Hagenaar Leon van Schie kijkt terug op imposante handballoopbaan