Quintus en Hellas scoren hoog; Hercules krijgt onvoldoende na degradatie

HANDBALCLUBS OP RAPPORT

Den Haag – De handbalclubs in de regio zijn klaar met de competitie. Deze krant maakt de balans op aan de hand van de prestaties van de topclubs. Wat ging er goed en wat kan beter? Een evaluatie met een rapportcijfer.

QUINTUS (mannen) 7

12de plaats BENE-League

Quintus promoveerde vorig seizoen en had het zwaar in de grensoverschrijdende competitie. Ondanks veel verliespartijen groeiden de Westlanders en toonden aan het niveau aan te kunnen. In de laatste duels met Swift Arnhem om behoud van de topklasse werd de inzet en wilskracht beloond. Zes keer per week trainen, betaalde zich uit.

Coach René Zwinkels: ,, De spelers hebben veel ervaring opgedaan. Het is knap dat ze het volhielden. Alleen al voor het doorzettingsvermogen en de motivatie verdienen ze een ruime voldoende.”

QUINTUS (vrouwen)   8

3de plaats eredivisie

De Heulse vrouwen kenden een sterk seizoen. Zij streden op drie fronten tegelijk: Europa Cup, nationale beker en landstitel. Verder dan de halve finales kwamen ze niet, maar dat was een voortreffelijke prestatie. Op de kritieke momenten had Quintus pech met blessures. De belasting was zwaar, maar de teamspirit bleef hoog. Het team maakte zichtbaar stappen. Als de wisselvalligheid eruit gaat, is er veel potentie.

Coach Alex Curescu: ,,Een geslaagd seizoen, al misten we drie finales. Het halve team was veranderd en gelet op onze smalle selectie was strijden op drie fronten te zwaar. De doelstelling was de eerste vier halen met een EC-plaats en we zijn derde geworden. De halve finale EC was formidabel; uitgeschakeld door de latere winnaar.”

HELLAS (mannen)  8

4de plaats eredivisie

Na jarenlange strijd tegen degradatie een topseizoen. Veel spelplezier, goed handbal en de vrijheid om fouten te maken kenmerkten de aanpak van coach Voskuil. Al snel speelden de Hellenen zich veilig. In de nacompetitie presteerden zij eveneens uitstekend. Veel scorend vermogen, sterke dekking met uitblinkende keeper en gevarieerd aanvalsspel.

Coach Voskuil: ,,Wij hebben in positieve zin vriend en vijand verbaasd. Aan het begin zat er nog onzekerheid in het team, maar naarmate de competitie vorderde, groeide het zelfvertrouwen. Complimenten voor de spelers die geconfronteerd werden met interne ontwikkelingen om topsport te bereiken.”

HERCULES (mannen)   5

11de plaats eredivisie

Aanvankelijk ging het goed met het team van coach Maarten Roestenburg. Daarna de neerwaartse spiraal en verdween de trainer. Het interim-duo Jorna/Vendeloo moest proberen de Hagenaars in de eredivisie te houden. Dat lukte niet. Een triest demasqué voor Hercules. Uithuilen en opnieuw beginnen, is het credo.

Coach Jelle Jorna: ,,Het was een rommelig jaar. Voor de jeugdige talenten was het leerzaam om veel spannende wedstrijden te moeten spelen. Die ervaring nemen ze mee om aan een nieuw team te bouwen. De doelstelling handhaven is niet gehaald, dus een teleurstellend resultaat.”

DIOS (mannen)   7.5

2de plaats nacompetitie eerste divisie

De club uit Den Hoorn stond halverwege de competitie bovenaan. Promotie naar de eredivisie lonkte. In januari ging het onverklaarbaar mis en volgde een serie verliespartijen. De behaalde periodetitel bood alsnog een mogelijkheid, maar ook die kans ging verloren. Niettemin een prima seizoen met bij vlagen goed handbal.

Coach Arjan Koster: ,,Voor DIOS-begrippen een sterk seizoen. Tweede helft te wisselvallig mede door blessures van basisspelers. Jonge, onervaren jongens ingezet. Uitschieters naar boven en beneden; die wisselvalligheid moet eruit.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Sponsorloop is eerbetoon van Wil Budding aan jarig Hellas