QUINTUS IS SUPERIEUR

HEULSE HANDBALSTERS IN DERBY FELLER DAN HELLAS

Kwintsheul – De derbys tussen Quintus en Hellas staan meestal bol van de spanning. Dit keer waren de Westlandse handbalsters echter zoveel sterker, dat er van een echte strijd nauwelijks sprake was. Het veel fellere Quintus won eenvoudig met 33-24 van het matig acterende Hellas. Jantine Zwinkels was met negen doelpunten sterk op dreef.

Het verschil in beleving was enorm tussen de twee rivalen. Quintus heeft zich inmiddels geplaatst voor de bekerfinale. Coach Jos Klepke doet er dus alles aan om zijn speelsters scherp te houden tot Hemelvaartsdag. Op 17 mei moet de Heulse formatie de zware strijd aangaan met landskampioen Dalfsen. In deze laatste wedstrijden van de nacompetitie is het dus balanceren tussen in vorm blijven en zo weinig mogelijk blessures oplopen. ,,En dat is goed gelukt,” vond Klepke. ,,We hebben goed gespeeld. Lekker fel en de meiden waren er op gebrand om te winnen van Hellas. Dat zag je terug in de onderlinge duels. En we hebben geen nieuwe blessures opgelopen.”

Voor Hellas lagen de papieren totaal anders. De ploeg van trainer/coach Erik van der Wel heeft geen uitzicht meer op een prijs. Dat was terug te zien in het spel. De Haagse speelsters probeerden het wel, maar het was allemaal te plichtmatig. ,,Er zat geen druk op,” constateerde Van der Wel. ,,En dan zie je dat de scherpte ontbreekt om het Quintus echt lastig te maken. Individueel probeerden de speelsters het wel, maar de afspraken werden onvoldoende nagekomen. Daar ben ik eigenlijk nog het meest boos over.”

Direct vanaf het begin van de eenzijdige derby was al duidelijk dat Hellas ditmaal kansloos was. Binnen tien minuten was het 6-3 en halverwege de eerste helft 12-7. Een stand die op zich niet onoverkomelijk hoeft  te zijn, maar de spelopvatting van Hellas gaf geen aanleiding te veronderstellen dat het nog goed zou kunnen komen. Van der Wel vluchtte in een time-out en sprak zijn discipelen indringend toe. ,,Ik wilde meer overleg in het spel. Meer onderlinge samenhang. Iedereen deed maar wat,” verklaarde de teleurgestelde Haagse oefenmeester.

Zijn woorden leken nauwelijks invloed te hebben op zijn ploeterende speelsters. Door uitblinkster Jantine Zwinkels aan Heulse zijde en door de opnieuw sterk invallende Roos Lockhorst tekende zich bij 17-9 en 18-11 al een debacle af voor Hellas. Ook na het wisselen trad er nauwelijks verbetering op in het spel. Quintus hield het initiatief en het was voor coach Klepke verheugend te zien dat Kelly Vollebregt na haar rugblessure weer sprankelde als ooit tevoren. Zij scoorde drie keer op rij vanuit de rechterhoek en gaf daarmee bij 21-11 Hellas de genadeklap.

Slechts de altijd solide spelende Kirsten van Vliet kon zich staande houden bij de Haagse ploeg. Bij Quintus maakte Joy Reijgersberg, tegen haar oude club, nog drie mooie doelpunten. Zij moest daarvoor zelf de acties ondernemen, want ze werd (te) weinig in de hoek aangespeeld door haar opbouwspeelsters. ,,Ik heb lekker kunnen rennen in de break. Zo heb ik toch mijn doelpuntjes meegepikt. Het is altijd leuk om tegen Hellas te spelen. Zeker nu we zo dik gewonnen hebben, “ aldus de lachende Reijgersberg. In de slotfase liep de schade voor Hellas bij 31-19 nog verder op door de schotkracht van Jantine Zwinkels, Britt van Steekelenburg en Cynthia Grift. Pas toen de thuisclub wat gas terugnam, kon Hellas de eindstand met 33-24 nog een dragelijker aanblik geven.

Doelpunten Quintus: Jantine Zwinkels (9), Lisanne Zwinkels (6), Britt van Steekelenburg (4), Cynthia Grift, Roos Lockhorst, Joy Reijgersberg, Kelly Vollebregt (allen 3), Kelly Dulfer en Rianne Zonneveld.

Hellas: Kirsten van Vliet (8), Ana Pavkovic (6), Lisanne van Vliet (4), Jolanda Boks (2), Angelique van Duijvenbode (2), Marlen Arroyo en Denise Maquelin.

AD HAAGSCHE/WESTLANDSE COURANT (Peter Lotman)

ONDANKS INTERESSE BLIJFT RAVENSBERGEN HELLAS TROUW
Bijna vakantie met de Verenigingskaart!