Rentree bij Hellas is een kwestie van tijd

HANDBALLER PEPIJN MICHIELSEN BLIKT TERUG OP EEN JAAR MET BLESSURES

GEEN VROLIJK KERSTFEEST

Hij behoorde tot de grootste talenten van Nederland. Een mooie handbaltoekomst lag in het verschiet. Totdat het noodlot voor Pepijn Michielsen met twee zware blessures genadeloos toesloeg. Een verhaal over tegenslag, doorknokken en moed houden.

Het leek voor de 20-jarige Michielsen nog niet zo lang geleden allemaal goud wat er blonk. Hij handbalde er lustig op los, zijn fans bewonderden hem, hij viel op bij de bondscoaches en kreeg de mooiste aanbiedingen van topclubs. Totdat de veelzijdige handballer met zijn club Hellas dit jaar in actie kwam tegen Haro Rotterdam. Het moment staat de toen aanwezige toeschouwers nog helder voor de geest. Een ijzige gil, een kreet van pijn en direct was duidelijk dat het mis was met het onderbeen van de onfortuinlijke sportman.

,,Ik weet het zelf ook nog goed”, kan Michielsen er nu rustig over praten. ,,Ik brak mijn kuitbeen en toen ik daar lag, wist ik meteen: foute boel. Het was alleen afwachten hoe ernstig. De breuk bleek niet fraai, maar mijn kuitbeen stond nog boven elkaar. Een operatie was niet direct nodig, maar de revalidatie duurde toch een half jaar. Het was alsof het allemaal niet slechter kon.”

Michielsen, die bij Handbal Breda begon en via Internos en Haro bij het Haagse Hellas belandde, piekerde. ,,Ik kon naar andere clubs. Zelfs met die blessure. Toch heb ik gekozen voor zekerheid bij Hellas. Ik wist wat ik daar had qua medische begeleiding. Mijn vrienden zouden mij er doorheen slepen. Vaak komen spelers na een blessure niet meer terug op hun oude niveau. Ook ik was daar bang voor en ben dat eigenlijk nog steeds.”

Het drama was echter nog niet voorbij voor de technisch vaardige handballer. ,,In de voorbereiding op dit seizoen kon ik op tijd aanhaken. Na twee competitiewedstrijden kreeg ik toch weer last van mijn been., waardoor ik vier wedstrijden moest missen. Daarna dacht ik met wat aanpassingen in het trainingsschema er weer vol tegenaan te kunnen. Totdat ik tegen Lions na een vervelende val wéér een ernstige blessure opliep.”

Het zag er slecht uit voor Pepijn Michielsen. ,,De artsen zeiden na het zien van de beelden dat mijn knie niet meer intact kon zijn. Ze dachten dat mijn kruisbanden kapot waren en nog veel meer. Na een paar weken onzekerheid kreeg ik na een mri-scan van anderhalf uur te horen dat mijn knie toch in orde was. Een raadsel, maar de arts constateerde wél dat er drie ernstige botkneuzingen zaten en dat mijn teen uit de kom was. Ik mocht blij zijn, zei hij, dat ik geen botten had gebroken of een van mijn kruisbanden had afgescheurd. Hoe gek het ook klinkt, na al die ellende was ik toch opgelucht. Alles beter dan dat.”

Michielsen ging bij Hellas hard aan de slag met de ervaren fysiotherapeuten Jeroen Coster en Maarten Barendrecht. ,, Die blessure was wél veel pijnlijker dan een spierscheuring of een breuk. Het duurt langer voordat de spieren die stil hebben gestaan sterk genoeg zijn en de pijn minder wordt. Op dit moment kan ik nog niet eens een rustige looppas doen.”

Het valt Michielsen zwaar naar de hal te gaan en zijn teamgenoten te zien presteren. ,,Ik zie ze lachend ballen zonder daar onderdeel van uit te maken. Ik ben er elke wedstrijd bij en als ik het trek ben ik ook bij de trainingen. Dat is niet makkelijk. Twee zware blessures achter elkaar hakken er flink in. Vanaf de bank probeer ik mijn teamgenoten te helpen en ze naar de overwinning te schreeuwen. Dat is het enige wat ik kan doen. Ik ben onwijs trots op ze. Maar ik wil er zelf tussen staan en daar knok ik nu voor. Langzaam gaat het de goede kant op. Ik hoop ergens dit seizoen een paar minuutjes te kunnen maken. Ik kan niet wachten.”

AD SPORT/PETER LOTMAN

Coach Van Dijk: ‘Pepijn Michielsen is belangrijk voor de ploeg’

Pepijn Michielsen hoopt met de play-offs voor een plaats in de BENE-League weer van de partij te zijn. Hellas doet het uitstekend in de eredivisie met een gedeelde eerste plaats. De twee beste ploegen strijden tegen de twee laatste Nederlandse teams uit de BL, op dit moment Hurry-Up en Quintus. ,,Het zou mooi zijn als ik dan mijn bijdrage kan leveren aan mijn team’’, aldus de pechvogel. Ook coach Hans van Dijk ziet in Michielsen een welkome versterking. ,,Pepijn zorgt voor veel dreiging vanaf de opbouw en het maakt het ook makkelijker om door te wisselen vanaf de opbouw. We worden er in alle opzichten sterker door. Maar we gaan niets forceren met hem.’’

Activiteiten komend weekend