Van de voorzitter – 16 september 2012

De dames speelden afgelopen zaterdag hun derde wedstrijd en de heren hun tweede. De voorzitter moet echter bekennen dat het voor haar de eerste wedstrijden van het seizoen waren. Niet omdat ik niet had willen gaan, maar andere sportevenementen belemmerden even de gang naar ‘onze eigen’ teams. Vorige week nog mocht ik bij de Paralympische Spelen zijn in Londen en wat een festijn was ook dat. Dagelijks minimaal 60.000 toeschouwers op het Olympic Parc en alle stadions  zo goed als uitverkocht. En dan natuurlijk alleen maar enthousiasme om de eigen of desnoods andere sporters aan te moedigen. Onze sporters deden het super  en haalden in al dat geweld 39 medailles weg. Een prestatie dat door allen bereikt is door focus, doorzettingsvermogen, plezier en de bereidheid om met elkaar voor het hoogste te gaan – want winnen doe je samen!! Het was een belevenis om daar te mogen zijn: wat een energie, wat een supporters, wat een publiek, wat een mooie prestaties! Maar wees allemaal gerust: het was ook weer heel fijn om afgelopen zaterdag een ouderwetse dubbel mee te mogen maken. Het energiegehalte op de tribune viel alleen ten opzichte van Londen wat tegen (sorry).

Dubbel dames en heren

Afgelopen zaterdag de eerste dubbel van het seizoen. De dames  beten het spits af, met Jolanda Boks op  de tribune (welkom thuis !!). De eerste drie minuten kon E&O het spel nog bijhouden, maar eigenlijk was de krachtsverhouding al snel duidelijk. Onze dames waren kwalitatief beter. Op alle fronten werd E&O afgetroefd – op snelheid, op creativiteit, op kracht, op inzicht…het enige wat een grotere uitslag voorkwam was het feit dat we af en toe te veel kansen nodig hadden om tot afronding over te gaan. Via een ruststand van 19-12 werd het uiteindelijk 36-24. Een mooie overwinning die duidelijk aangeeft dat we in een stijgende lijn zitten.

De heren wonnen afgelopen zaterdag hun tweede wedstrijd op rij en wedstrijd twee van de competitie. Met grote overmacht werd BEVO2 aan de kant gezet. Met veel geblesseerden aan de kant (Wessel, Samir, Daan) werd in het veld met een zeer jeugdige ploeg een mooie partij neergezet. Stefan Stapper was een ‘oude’ uitblinker met een serie aan gestopte 7-meterworpen, maar het was natuurlijk mooi om de opbouwrij van het A-team van vorig jaar goed te zien presteren bij de heren. Wessel, Jordi en Tim lieten zien dat de jeugdopleiding echt haar vruchten afwerpt en dat zij gewoon mee kunnen in deze competitie. En de Hongaarse aanwinst Richard liet zien dat we ook op het gebied van gepaste hardheid versterkt zijn. De komende weken zal blijken of we ook tegen de echte grote tegenstanders in de eerste divisie standhouden. Aan de inzet en het enthousiasme van de ploeg zal het niet liggen om die vraag positief te beantwoorden.

Meiden A spelen trio

De meiden A hebben afgelopen zondag een sterk trio tegen DSS en Quintus gespeeld aan de Laan van Poot. Van DSS werd twee maal gewonnen (23-15 en met 4 doelpunten verschil), van Quintus twee maal verloren (11-6 en 13-11). Goede tegenstander, die passen in een stevig oefenprogramma dat Bas voor de meiden heeft gemaakt. Mede dankzij Kees den Dulk, Hans Bal, Els Weterings en Roland Kersten die het fluiten voor hun rekening namen, was het een geslaagde dag die er eigenlijk om vraagt dat we er volgend jaar weer echt een A-toernooi van gaan maken voor de meiden en de mannen. Volgens mij kunnen we daar niet vroeg genoeg mee beginnen.

Inloopspreekuur op maandagavond Herstel  Snel

Mocht u onverhoopt een blessure hebben, dan kunt u op maandagavond om 18.30 op de Laan van Poot terecht voor het inloopspreekuur van HerstelSnel. Zij zullen u met raad en daad ondersteunen om snel van je blessure af te komen.

NHV – eenwording

We hebben jullie al  vaker geïnformeerd over de eenwording van het NHV oftewel het (juridisch) opheffen van de afdelingen (waaronder onze eigen afdeling Zuid  Holland) om allemaal op te gaan in één  NHV. Voor ons was dat al tijden een logische stap, maar pas twee weken terug is dit nu ook tot finalebesluitvorming in de afdelingsvergadering gekomen. De daaropvolgende dagen waren enigszins hectisch, omdat de website van de afdeling niet meer in gebruik was. Inmiddels zijn voorzieningen getroffen en gaat alles weer ongestoord verder. Wij overleggen met de verenigingen uit de afdeling Zuid Holland hoe wij verder een soepele en geruisloze overgang kunnen bevorderen. Als het goed is heeft niemand last van deze overgang, maar zullen we er allemaal (alle handballers in NL) voordeel bij hebben door bundeling en deling van kennis en expertise. Helleen Martin Potma is bondsafgevaardigde namens de afdeling Zuid  Holland. Hij heeft de afgelopen periode heel veel tijd en energie gestoken om dit proces goed te laten verlopen. Volgens mij mogen wij daar allemaal supertrots op en superblij mee zijn, want door zijn inspanningen is dit proces sneller afgerond dan eerst voor mogelijk werd gehouden.

Voor de komende weken kunt u gewoon de site en twitter in de gaten houden voor nieuwsfeiten. Ik blijf in ieder geval via ‘van de voorzitter’ het wel en wee over de vereniging melden. Maar als u eens wat kwijt wilt…stuur dat dan naar hellas@handbal.nl …dan komt het gewoon op de site.

Anneke van Zanen-Nieberg

HELLAS OP DE GOEDE WEG