Handbalclubs uit regio worstelen met vergaande maatregelen

‘Praktisch onhaalbaar’

De invoering van de nieuwe corona-maatregelen zadelt de binnensporten op met grote logistieke problemen. Een rondje langs de handbalclubs in de regio laat zien dat alle registers worden opengetrokken om aan de eisen te voldoen. Conclusie: ‘We begrijpen de noodzaak, maar de uitvoering is praktisch onhaalbaar.’

Bij BENE-Leagueclub Quintus heeft het Coronateam zich na de persconferentie direct gebogen over de gestelde eisen. PR-manager Debby Blewanus: ,,Wij willen de richtlijnen opvolgen, maar dat is geen gemakkelijke opgave. We werken met veel vrijwilligers, jong en oud. Iedereen die boven de achttien is en onze hal bezoekt, moet de CoronaCheck-app laten zien. Dat geldt niet alleen voor wedstrijden, maar ook voor trainingen.” De handbaltak is onderdeel van de omnivereniging Quintus. Die afdeling van de club heeft zich alléén gebogen over het handbal. Niet over het gehele sportcomplex en dus ook niet over de kantine.

Blewanus: ,,Die verantwoordelijkheid ligt dan weer bij het overkoepelend bestuur. Wij werken de hele coronaperiode met speciale coördinatoren en die zetten we nu weer in. Voor de entree van de hallen gaan zij op trainingsdagen en in de weekeinden iedereen die 18-plus is scannen.”Gigantische klus

Ook bij Hellas aan de Laan van Poot proberen ze de maatregelen in goede banen te leiden. ,,Een gigantische klus”, zegt Saskia van Zanen, mede belast met de corona-aanpak. ,,We willen allemaal zo snel mogelijk van dat virus af en daarom gaan we de maatregelen streng naleven.”

Dat valt niet mee voor een amateursportvereniging, die voornamelijk uit vrijwilligers bestaat. Al dagen is men bij Hellas druk bezig om duidelijk te communiceren naar de leden én om vooral meer vrijwilligers te charteren. Van Zanen: ,,Een werkzaam plan is de enige manier om leden de mogelijkheid te bieden om te blijven handballen. De overheid realiseert zich niet dat het lastig is nóg meer van onze vrijwilligers te verlangen. We moeten extra ouders bij de QR-controle gaan inschakelen.” Bovendien gaat Hellas bij klachten van selectiespelers direct testen conform de richtlijnen. Vóór de trainingen en wedstrijden moeten zij hun QR-code laten zien.

Bij WHC/Hercules is de aanpak, met wedstrijdlocaties in Loosduinen en op Ypenburg, een omvangrijke operatie. Voorzitter Martin Swikker: ,,Wij begrijpen de noodzaak, maar de amateursport wordt hard geraakt. Wij maken ons zorgen over de verantwoordelijkheid die het kabinet bij de amateurclubs neerlegt.”

Het bestuur is blij dat er voldoende vrijwilligers zijn om alle normale activiteiten te verrichten. Alleen willen die mensen niet daarnast ook nog als portier of controleur optreden. Swikker: ,,Het is naïef gedacht dat de verenigingen dat wel even oplossen. Ook is maar de vraag of alle teams compleet aan de competitie kunnen blijven deelnemen. Amateurs die drie, vier keer in de week sporten, kunnen onmogelijk voor elke wedstrijd of iedere training testen.” Om die reden is WHC/Hercules bang dat er leden gaan stoppen.Serieus oppakken

Norman Uhlenbusch, woordvoerder van het Nederlands Handbal Verbond, begrijpt de problemen van de clubs. ,,Maar ik merk ook dat de verenigingen de uitdaging om hun sporthal veilig te houden, serieus oppakken. Er is intensief overleg met de gemeentes over duidelijke richtlijnen. Wij zoeken afstemming met het NOC*NSF, Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport en de collega-sportbonden.”

Het NHV vindt sport belangrijk in onze samenleving, óók als uitlaatklep. Maar het probleem voor de clubs is: waar haal ik de vrijwilligers vandaan om alles te controleren?

AD – PETER LOTMAN
FOTO – ROBERT VAN STUYVENBERG