Handbalvereniging Hellas

Stichting Sporthal Hellas

Vanuit de behoefte aan zaalruimte is door Handbalvereniging Hellas en Haag atletiek in 1982 besloten tot de oprichting van Stichting Sporthal Hellas (SSH). Doel van SSH is het bouwen en exploiteren van een hal voor de beoefening van sport. In 1983 is de SSH sporthal, ontworpen door Jan Brouwer, met kleedkamers tegen de bestaande clubtent van Hellas in gebruik genomen. Hellas speelde tot dat moment haar thuiswedstrijden in de Houtrusthallen en de Voorburgse Vliegermolen. Trainingen werden verspreid over Den Haag verzorgd. Met de komst van de sporthal aan de Laan van Poot zijn alle activiteiten van Hellas, wedstrijden en trainingen, geconcentreerd rond de clubtent en de sporthal.

De hal is ook geschikt voor andere sporten. Bij aanvang maakte Haag Atletiek, Die Haghe (korfbal) gebruik van de sporthal. Ook werd er badminton en tennis gespeeld. Overdag maakte de Haagse Academie voor Lichamelijke Opvoeding (HALO) gebruik van de sporthal.

In de loop der jaren heeft het handbal meer en meer de overhand gekregen en wordt de hal ook gebruikt voor speciale evenementen, zoals freerunning en karate. De lounge is inmiddels omgebouwd tot een dojo voor Kamakura (martial arts sports) en op het buitenveld zijn 2 kunstgrasvelden en 2 particuliere padelbanen verschenen. Zo blijft het nog steeds mogelijk om veel sporten op het terrein onder te brengen.

Mede door de ligging nabij de duinen is het altijd een inspiratievolle omgeving om te sporten.

Mogelijkheden in de sporthal

De sporthal is qua oppervlakte aanzienlijk groter dan andere Haagse sporthallen. Waar de standaard 44 x 28 meter is, is die van de SSH sporthal 50 x 35 meter. Deze maat van de SSH Sporthal gaf de mogelijkheid drie tennisvelden te accommoderen. Op deze sportvloer zijn symmetrisch dan ook de volgende sportvelden met gekleurde lijnen uitgezet:

Wit: drie tennisvelden overdwars
Zwart: één handbal-, zaalvoetbal-, korfbal- of hockeyveld
Geel: vier volleybalvelden
Rood: twee basketbalvelden over dwars
Blauw: twaalf badmintonvelden

Voor alle sporten is een vrije speelhoogte van 7 m beschikbaar en is de vereiste uitloop naast de betreffende gekleurde lijnen volledig aanwezig.
In de sportvloer bevinden zich vloerpotten voor palen waaraan de netten voor tennis/volleybal/badminton en waarin ook de doelen geplaatst kunnen worden. De punt elastische sportvloer (7+2 mm) van Descol 2000 / Pulastic heeft de vereiste stroefheid, matheid en balreflex hoogte. Het elektronisch scorebord met bediening vanaf de wedstrijdtafel en een radiokamer met geluidsinstallatie completeren de SSH sporthal.

Aan beide lange zijdes van de SSH sporthal van 35 x 50 m bevinden zich 40 m uitschuifbare tribunes met een capaciteit van totaal 1.200 zitplaatsen. Tussen de uitgeschoven tribunes kan voor elke sport een centre court worden uitgezet.

Overige faciliteiten

Voor de sporthal zijn vier kleedkamers en twee scheidsrechtersruimten beschikbaar met voldoende douches en voor elke ruimte een toilet. Tevens zijn er openbare toiletten, een invalidentoilet en een EHBO/fysio ruimte.
De SSH sporthal is voor alle sporten door NOC/NSF goedgekeurd. De Hellas clubtent, verbonden aan de SSH sporthal, verzorgt de horeca.

Contact

Voor informatie over het huren van de SSH sporthal kunt u contact opnemen met Martin Berendsen (06-47615185) of Hans Bal (06-48491807). Zij zijn ook te bereiken via mailadres: verhuursporthalhellas@gmail.com.

Het daadwerkelijk indienen van een huuraanvraag gaat via bovenstaande mailadres.