In Memoriam: Jan Alma (1934-2022)

In memoriam Jan Alma (Amersfoort, 23 augustus 1934 – Den Haag, 9 oktober 2022)

Met grote droefenis hebben wij gisteren vernomen dat ons erelid Jan Alma op 9 oktober is overleden. Jan was vanaf zijn 18e lid van Hellas. Eerst als speler, waar hij naar eigen zeggen niet veel talent voor had, maar waar hij toch het eerste team haalde en zelfs 2 interlands speelde (11 handbal). Later, en daar kent heel handballend Nederland hem van, als trainer.

En trainen kon hij. Onder zijn leiding werden de dames van Hellas vrijwel onverslaanbaar. Hij nam in 1960 een ploeg ‘jonge meiden’ (adspiranten, we zouden nu b-jeugd nu zeggen) onder zijn hoede en in 1966 nam hij daar de heren nog maar even bij. Op dat moment in tijd waren we een beetje een kwakkelende vereniging, maar dankzij zijn inspiratie bloeide alles weer op. Zo leidde hij de dames in 1976, 1977, 1978 tot drie achtereenvolgende landskampioenschappen zonder puntverlies. De kracht van Jan was dat hij, naast een groot hart voor de club, altijd vernieuwend was en oog had voor de hele vereniging. Zo introduceerde hij voor het eerst buitenlandse trainingskampen om de ploeg goed voor te bereiden en organiseerde Hellas elk jaar een buitenlands toernooi, waar grote ploegen graag wilde komen spelen. Ook de jeugdopleiding had zijn aandacht, want daar moesten natuurlijk de talenten vandaan komen. Zo bloeide de hele vereniging op en werd het Hellas de krachtige club, met een sterke jeugdopleiding die het nog steeds is.

In 1980 stopt hij als damestrainer, de koek was even op. Zoveel jaren alles gegeven, alles bereikt dan kan dat gebeuren. In 1982 komt hij echter terug als trainer van de heren, die op dat moment in de 1e divisie handbalde. Met een jeugdige tlentvolle ploeg lukt het hem om de eredivisie weer te bereiken. Het waren roerige jaren voor Hellas, maar Jan behield zijn kompas.

Jan is niet alleen bekend binnen Hellas. Ook andere verenigingen en de nationale ploeg heeft hij met veel succes getraind. Zo trainde hij ook de mannen van Hermes, Aalsmeer en Quintus. En ook de dames van Foreholte hebben onder zijn leiding gestaan. In elke verenging heeft hij met zijn kennis en passie voor het ‘spelletje’ een onvergetelijke indruk achter gelaten en grootse resultaten bereikt. Met heel veel trainers heeft hij altijd zijn kennis en ervaring gedeeld. Zo heeft hij niet alleen spelers en speelsters maar ook trainers altijd weten te inspireren.

We gaan Jan ongelofelijk missen. Zijn bevlogenheid, zijn ervaring en zijn grote inzet voor onze club is tot op de dag voelbaar. Zo zei hij eens in een interview: ‘als we prestatief de zaak laten zitten, staat er over een paar jaar een clubtent die beheerd wordt door bijv. klaverjassers’. En zo is het nog steeds; Hellas moet goed georganiseerd zijn in alle geledingen om aan dames- en herenzijde goed te presteren, en daarnaast mag er ruimte zijn voor een feestje op zijn tijd want dan houden we de lol erin.

We wensen Mieke en de familie alle kracht om dit grote verlies een plek te geven. Rust zacht Jan.

De familie heeft verzocht om terughoudendheid te betrachten zodat hij in kleine kring naar zijn laatste rustplaats kan worden vergezeld. Wij respecteren deze wens en zullen bij de eerstvolgende thuiswedstrijd van de heren – 29 oktober – op gepaste wijze stil staan bij zijn overlijden.

HELLAS WINT OVERTUIGEND VAN DYNAMICO
JAN ALMA (1934-2022)